MTI • 2018. július 4. 19:00
A tesztoszteron jelentős mértékben befolyásolja a férfiak fogyasztói magatartását, leginkább a luxusmárkák felé terelve őket - derül ki a Nature Communications című folyóiratban publikált új tanulmányból, amely szerint a drága autók, órák, tollak és ruhák - akárcsak a természetben a szarvasbikák agancsa vagy a pávakakasok dísztollai -, azt a célt szolgálják, hogy az ellenkező nem felé jelezzék viselőjük státuszát.
Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy az emberek a megvásárolt fogyasztási cikkek révén jelzik anyagi, társadalmi helyzetüket, ám az, hogy mindebben milyen szerepük van a hormonoknak, eddig ismeretlen volt. A Pennsylvaniai Egyetemen dolgozó Gideon Nave és kollégái ezúttal 243 férfi bevonásával végeztek vizsgálatot. A 18 és 55 év közötti alanyok közül néhányan egy adag tesztoszteront kaptak - bőrre kenhető gél formájában -, míg a többieknek placebót adtak.
A résztvevőket ezután megkérték, hogy válasszanak két termék közül, amelyek hasonló minőségűek, de - egy több mint 600 férfi bevonásával készített korábbi kutatás szerint - az egyiknek a márkája magas társadalmi státusszal van összefüggésben.
- mondta Nave. A szakember szerint mindez "hasonlít az állatok párzási időszakban megfigyelhető viselkedéséhez, amikor a tesztoszteronszintjük megemelkedésekor a fizikai adottságaikat fitogtatva jelzik az ellenfeleiknek és a nőstényeknek a rátermettségüket."
- jegyezte meg Nave, arra utalva, hogy a tanulmány eredményei nem azt jelentik, hogy a nők nagyobb érdeklődést mutatnak egy Ferrarit vezető vagy Rolex órát viselő férfi iránt. A kutatók szerint az, hogy mi számít státuszszimbólumnak, kultúránként eltérő lehet.