Pénzcentrum • 2018. június 7. 11:00
Nyilvánvalóan nem véletlen, hogy az utóbbi évtizedben folyamatos volt a magyarországi gépkocsi-állomány elöregedése, és csak az utóbbi időszakban, a bérek jelentősebb emelkedése, illetve a hitelek olcsóbbá válása mellett kezdtek el a magyarok egyre több új autót vásárolni. Egy új autó vételára több millió forintot tesz ki, de már egy középkategóriás autó ára is elérheti, akár meg is haladhatja a 10 millió forintot, és akkor a luxusautókról még nem is beszéltünk. De vajon mennyi idő alatt termelhető ki egy új autónak az ára egy átlagos fizetésből?
Jól érzékelteti egy-egy város, esetleg egy ország lakáspiaci helyzetét, ha meghatározzuk, hogy hány évnyi jövedelemből lehetséges megvásárolni egy ingatlant. Ezáltal jól összehasonlíthatóak a különböző helyszínek ingatlanárai, illetve az ingatlanok drágulása - olcsóbbá válása is azonnal kiderül egy ilyen számításból.
Most kíváncsiságból elvégeztünk egy ilyen összehasonlítást néhány új autó esetében is, hiszen már egy kisebb - új - személygépkocsi vételára is több millió forint, egy középkategóriás autóért pedig akár már 10 millió forintnál is többet kell fizetnünk. És akkor még nem is beszéltünk a luxusautókról.
Hány évig kell dolgoznunk egy autóért?
A KSH friss adatai szerint nemzetgazdasági szinten az átlagos nettó kereset családi kedvezmény nélkül 220 500 forint volt 2018 márciusában. Ez alapján egy átlagos magyar nettó 2 646 000 forintot keres meg egy év alatt.
Tehát vannak olyan autók, melyeknek új példányait is ki lehet termelni egy évnyi átlagos magyar fizetésből. Ilyen például a Dacia Logan Access, amelynek jelenleg 1,999 millió forinttól indul a vételára, de szintén ilyen a Dacia Logan Arctic, melyet 2,499 millió forinttól kínálnak eladásra. De nem csak Daciát kaphatunk ennyi pénzért: ugyancsak 1,999 millió forinttól kínálják a Lada Grantát.
1 éven túl
Az árak azonban gyorsan elszállnak felfelé, az autók többségéért jóval többet kell dolgoznunk 1 évnél. A Suzuki Celeriót 3,299 millió forinttól árulják, míg egy Swift 3,92 milliótól indul, tehát ezekért a modellekért már 15-18 hónapot kell dolgoznia az átlagos magyarnak.
Egy új Volkswagen Golf ára már alsó hangon is közelíti az 5,5 millió forintot (bő 2 év), és csak néhány hónappal kell kevesebbet dolgoznia annak, aki egy új Renault Megane-t szeretne magának vásárolni (4,799 millió forinttól - közel 2 év). A Honda Civic 5,899 milliótól indul, ez már bő 2 évnyi átlagbért jelent.
Határ a csillagos ég
Szép számmal találhatunk olyan autókat, melyekért már 4-5 éveket is kell dolgoznia egy átlagos magyarnak, noha még mindig messze vagyunk a luxusautók világától. Például egy Volkswagen Passatért már alsó hangon is közel 10 millió forintot kell adnunk, míg egy Renault Talisman 10,5 millió forinttól indul. Még drágábbak a Teslák, amelyek alapfelszereltséggel még a legutóbbi autókkal vannak nagyjából egy árban, ugyanakkor egy strapabíróbb akkumulátorral ellátott példány esetében már 18-20 millió forintnál járunk (7-7,5 év).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Végezetül nézzünk néhány luxusautót is: egy Audi A8-ért már legalább 40 millió forintot kell kiadnunk (15 év), egy S osztályú Mercedesért pedig akár 74 millió forintot is elkérhetnek (28 év). Persze vannak egészen extrém esetek is: 2014 augusztusában például egy aukció keretében 39,5 millió dollárt fizetett egy vásárló egy Ferrari 250 GTO-ért (bár itt nem egy új, hanem egy régi, gyűjtők által keresett autóról van szó).
Itt is segíthet a hitel
Természetesen autót sem kell csak és kizárólag önerőből vásárolni, hiszen itt is reális lehetőség, hogy hitelből vegyük meg a gépkocsit, esetleg lízingeljük azt. Utóbbival jelentős mértékben élnek is a magyarok: a Magyar Lízingszövetség múlt heti sajtótájékoztatóján megtudtuk, hogy az idei év első negyedévében 37 százalékkal, 53,3 milliárd forintra növelhették az új kihelyezéseket. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a növekedés kétharmada a vállalkozásokhoz köthető, tehát a magánszemélyek még mindig szerényebb mértékben lízingelik autóikat.
Pedig kifejezetten kedvező lízingajánlatokat is találhatunk, időről időre még az egyenesen 0 százalékos ajánlatok is előfordulnak, jelenleg például a Nissannál találhatunk ilyet. Ugyanakkor a fenti számokat látva nem meglepő, hogy még mindig viszonylag kevesen vesznek teljesen új autót, és még az import kocsik esetében is bőven 10 évnél öregebb az átlagéletkor. Az is egy érv lehet a vadonatúj autók ellen, hogy még a középkategóriás autók is viszonylag gyorsan, néhány év alatt elveszítik értékük jelentős részét.
Ugyanakkor nem csak új, hanem használt autót is lízingelhetünk: mindössze néhány százezer forintos finanszírozási összeget is igényelhetünk például a Budapest Banknál vagy a Cofidisnél, és az autó életkora szempontjából is nagy a mozgásterünk: előbbi esetén 15, utóbbi esetén pedig akár 18 éves is lehet a gépkocsi a finanszírozás lejártakor.
Természetesen gépkocsi vásárlásakor is opció a személyi kölcsön, ráadásul ezen a téren könnyebb a dolgunk olyan szempontból, hogy az aktuális ajánlatokat gyorsan összehasonlíthatjuk a Pénzcentrum kalkulátorával. Például 1 millió forintot 84 hónapos futamidő mellett jelenleg az alábbi feltételek mellett igényelhetünk:
- CIB Bank: 15 525 forint havi törlesztő, THM 8,17 százalék,
- K&H Bank: 15 333 forint havi törlesztő, THM 8,77 százalék,
- UniCredit Bank: 15 896 forint havi törlesztő, THM 8,97 százalék.