Pénzcentrum • 2017. december 3. 13:00
Egy három földrészen átívelő szavazásból kiderült, hogy melyek a magyarok kedvenc autói 2017-ben. Az eladási statisztikák ugyanakkor csak részben fedik a voksolás eredményeit, pedig van, hogy a kategória győztesek olcsóbbak, mint az itthon vásárolt hasonló kategóriájú járművek. Ennek okán a Pénzcentrum annak járt utána, hogy a magyarok megengedhetnék-e maguknak a legjobbnak ítélt autókat vagy voltaképpen pontosan azokat szavazzák be ezek közé, amiket maguk is használnak. Összehasonlításunkból továbbá kiderül az is, hogy hazánk legnépszerűbb autója vajon miként muzsikált a legjobbnak tartott vetélytársával szemben.
Az Auto Motor und Sport (AMS) egy három földrészen átívelő, nagyszabású szavazáson kérdezi ki a világ autószerelmeseit, hogy a különböző kategóriákon belül, melyik a kedvencük. A 2016-os évben a magyar voksolók is szép számmal képviseltették magukat, így szavazataikból átfogó képet alkothatunk arról, hogy melyek a hazai kedvencek. Ezzel együtt pedig lehetőség nyílik arra, hogy legjobbnak tartottakat összevessük a valóságban megvásárolt darabokkal.
Kategória győztesek
A legutóbbi AMS szavazás szerint 2017 legjobb alsó középkategóriás személygépkocsija a magyarok szerint a Mazda 3 volt, amit a Skoda Octavia, illetve a Mercedes CLA követett. A negyedik, ötödik helyen pedig az Opel Astra és a Honda Civic futott be.
A középkategóriát az igen impozáns megjelenésű Alfa Romeo Giulia vitte, ami mögött megjelent még a Skoda Superb, a Mazda 6, valamint a Jaguar XE is.
A crossoverek mezőnyében a Ranger Rover Evoque bizonyult a legjobbnak, ezt a modellt a Volkswagen Tiguan és a Suzuki Vitara követte. A topplistára azonban felfért a BMW X1 és a Toyota RAV 4 is.
A grafikákon szembetűnő, hogy a magyar szavazók általában igen magas szintre, 7 és 11 milliói közé lövik be a legjobbnak tartott modelleket. Ez pedig nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy ha valaki a számára legtökéletesebbnek tartott járgányt akarja, bizony mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Nehéz azonban mellé lőni, hiszen adott esetben egész embertömegek szavazata állhat egy-egy választás mögött.
220 felett észre sem veszed...
A jegybanki alapkamat 2016 májusa óta soha nem látott alacsony szinten van (0,90 %). Ennek okán, ha valaki manapság szeretne új autót venni és mindezt hitelből finanszírózná, akkor igencsak kedvező ajánlatok közül válogathat. Egyfelől lehetősége van rendkívül alacsony (akár 0 - 5,1 százalék) lízingszerződést kötni. Ám ennek egyik hátulütője, hogy a jármű tulajdonjoga a finanszírozónál marad a szerződés teljesítéséig (ez az oka egyébként annak, hogy alacsonyabb kamatokkal lehet hozzájuk jutni, mint egy személyi kölcsön esetében, hiszen kisebb a kockázat a forgalmazó részéről).
Másfelől, ha valaki nem szeretné lízingre megvenni álmai kocsiját, hanem már az első pillanattól sajátjáénak akarja mondani, az válaszathatja a mindig rugalmas személyi kölcsönt. Fontos ugyanakkor, hogy hitelfevételkor a lehető legkörültekintőbben járjunk el azért, hogy megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbb konstrukciót. Ebben lehet nagy segítség a Pénzcentrum Kalkulátora, ami gyorsan és egyszerűen hasonlítja össze a bankok ajánlatait, amiket aztán egyetlen kattintással elérhetővé tesz. A jó választás nagyon fontos, hiszen egy megfelelően döntéssel több tíz, de akár százezer forintot is meglehet takarítani a futamidő teljes hossza alatt.
Példakalkulációnkban 3 millió forintot adtunk meg 72 hónapos futamidőre. A THM-ek alapján a három dobogós a K&H (10,80 %), a Sberbank (10,90 %) és a Cib Bank (11,73 %) ajánlata lett. Törlesztő részletük pedig a következőképpen alakult: a K&H esetében 55 562, a Sberbanknál 55 984, míg a Cibnél 57 322 forintot kell visszafizetni havonta. A három ajánlaton kívül érdemes még megemlíteni a Cofidis (THM: 13,90 %), az Erste és Cetelem (THM: 15,51 %), valamint a Budapest Bank ajánlatát is (THM: 20,50%).
Vesszük az új autót, mint a cukrot
Magyarországon 2015-2017 között közel 38 százalékkal nőtt az új autó eladások száma. 2017 nyarán hazánkban 688 szalonból, 399 telephelyen folyt értékesítés. A szalonok közötti versenyt toronymagasan a Suzuki vezeti 69 értékesítőállomással, őket követi az Opel és a Ford 46, illetve 41 szalonnal. A dobogóról nem sokkal csúszik le a Renault (40), a Skoda (39) és a Dacia (39) sem.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A szalonok számából következtetni lehet arra, hogy melyek a magyarok legtöbbet vásárolt márkái. Az új személygépjármű eladások listáját Magyarországon, az első nyolc hónap adatai szerint a Suzuki vezeti 9408 értékesített autóval, amit 7128 darabszámmal követ második helyen a Ford. A dobogó legalsó fokán pedig az Opel tanyázik 6534 értékesített autóval.
Ha számokat típusokra bontjuk, akkor még szembetűnöbbek a különbségek. A sort ugyanis toronymagasan, a már régóta töretlen népszerűségnek örvendő Suzuki Vitara vezeti 5440 eladott darabszámmal. Második a Skoda Octavia, harmadik pedig az Opel Astra (J, K) 3451, illetve 2877 eladott járművel. A dobogósok után, közvetlenül a negyedik helyen a Dacia Duster (2432), míg az ötödiken a Ford Focus (1969) tanyázik.
Persze vannak átfedések, bár ezek jellemzően az olcsóbb kategóriájú autókra igazak. Itt ugyanis a kiinduló árak alig haladják meg az 5 millió forintot. Nehéz tehát elképzelni, hogy a több mint 12 millió forintoról induló Range Roverrel partiban legyen a legjobbnak tartottak versenyében a maga szerény számaival (majd harmad annyiba kerül) megbúvó Suzuki Vitara.
Ami a középkategóriát illeti, szorosabb az állas. A győztes Alfa Romeo ugyanis, csupán 2 millióval indul drágábról mint a VW Passat, és utóbbi a 8. legtöbbet értékesített autó volt idén Magyarországon. Ebben a kategóriában ráadásul a Skoda Superb felvért a legtöbbet értékesíett 30 listájára, igaz éppen az utolsó helyre csusszant be.
Az alsó középkategória ugyanakkor érdekes képet mutat, hiszen a legjobbnak megszavazott Mazda 3 alacsonyabb árról indul, mint a magyarok nagy kedvence, a Skoda Octavia, ennek ellenére Mazdát egyáltalán nem találni a 2017-es Top 30 értékesített autó között, míg az Octavia a 2. legnépszerű személyautó hazánkban.
Hiába, ki kell jelenteni, hogy a "legjobb" egyénfüggő jelző marad, és a technikai tudás és megbízhatóság mellett bizony a néplélek is masszívan odateszi magát akkor, ha személyes lehetőségeit és pénztárcájának mélységét is megméretteti egy szavazáson. Pedig a kategória győztesek néhány esetben nem is maradnak el a valóságtól, sőt, ott kopogtatnak a leendő vásárlók ajtaján.