Pénzcentrum • 2017. július 18. 20:04
A közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő egyre drágább: 2017 első felében az előző évvel összehasonlítva jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései. A Paylab nemzetközi fizetési portál eredményei alapján a legnagyobb növekedés Magyarországon (+10 százalék), Horvátországban (+6 százalék) és Szlovákiában (+5 százalék) történt. Ezzel szemben az év első hat hónapjában 4 százalékkal csökkentek a fizetések a cseh autóiparban, Szlovéniában és Szerbiában pedig mindössze 1 százalék volt a növekedés.
Csehország és Szlovákia a régió két legnagyobb autóipari termelője, mindkét országban a legyártott járművek száma meghaladja az évi egymilliót. A Magyarországon készült autók száma Lengyelországhoz hasonlóan ennek a számnak a fele. Az autóipar átlagfizetései a Paylab eredményei alapján Magyarországon 1209 euró, Szlovákiában 1218 euró, valamint Csehországban 1293 euró. Az iparágon belül a legmagasabb fizetések Szlovéniában vannak, átlagosan havi 1545 euró. A többi balkáni országban ettől jelentősen elmaradnak a bérek, Horvátországban például 1013 euró, Szerbiában pedig mindössze 656 euró.
Közép-Európa az utóbbi években leginkább az olcsó munkaerő miatt vált stratégiailag fontos szereplővé a járműgyártás területén. Ennek hatására az autóipar máig kulcsfontosságú szerepet tölt be a munkerőpiacon. Ily módon ezekben az országokban az autógyártók és beszállítóik a gazdasági növekedés fontos szereplőivé váltak. A folyamatos bérnövekedés bonyolíthatja ezt a helyzetet, azonban a régió munkavállalói továbbra is olcsóbbak, mint Nyugat-Európában. Az autóipari munkáltatók ennek köszönhetően kezdik érezni a szakképzett munkerő hiányát, így a régió gyáraiban egyre növekszik a bérigény egyéni és szakszervezeti szinten egyaránt.
A magyar, szlovák, cseh és lengyel autóipari szövetségek sikeres együttműködésre törekszenek a regionális versenyképesség megőrzése érdekében. Éppen ezért felszólították a kormányokat arra, hogy jobban készítsék fel a jövő munkavállalóit az autóipar igényeire. Fontos szerepe lenne ebben az oktatási rendszerek reformjának. Mindaddig, amíg ez nem történik meg, a munkavállalók mobilitásának nagyobb támogatása fedezheti a munkaerőpiac hiányát.
(Reuters)