Pénzcentrum • 2017. március 30. 11:04
Hamarosan egységes platformon kérdezhetjük le a hazánkban üzembe helyezett autók kilométeróra-állását, biztosítási adatait és kárelőzményeit. A rendszer beindítása azonban ennél sokkal többel is kecsegtet, telematikus rendszerek telepítésével ugyanis minden lehetséges adatot megismerhetünk egy autóról, amit használtan szeretnénk megvenni. Ezzel kiderülhet, hogy a hirdetésben csak üres reklámszöveggel akarják ránk sózni az autót, vagy tényleg garázsban tartott megkímélt autót kínálnak nekünk.
Hamarosan megkezdődhet a fejlesztése a Jármű Szolgáltatási Platfomnak, amellyel a Magyarországon forgalomba helyezett autók adatait kérdezhetjük le. A platformon ugyanis egy felületen keresztül elérhető lesz minden autó biztosítási adata, a jármű előélete és a kárnyilvántartás is. Egyelőre a rendszer fejlesztőinek keresése folyik, erre közbeszerzésit írtak ki, az eddig ismert határidők alapján nagyjából 2018-tól indulhat a rendszer.
Hogyan működhet a platform?
Ugyan a tényleges működési gyakorlat csak a rendszer beindítása után alakul ki, az alapvető cél azonban már ismert. A platform lényege, hogy korábbi adatbázisokat egységesít, illetve a kárnyilvántartással plusz szolgáltatás is elérhető lesz. Az autó biztosítási adatait és kilométerállását eddig is lekérdezhettük (sőt, ez utóbbit mobilalkalmazáson keresztül megtehettük), de ezek az adatok egységesen eddig nem voltak elérhetők.
Persze ez csak az információszolgáltatás oldalát oldja meg a kérdésnek, ugyanis ahhoz, hogy a rendszer valós és naprakész információkat tartalmazzon nem elegendő a hozzáférést biztosítani a rendszerhez. Szükséges lehet egy olyan rendszer bevezetése is, amelyen keresztül az autókról információk kerülnek a rendszerbe. Ez persze pontosabb adatokat mutathat, ha nem önbevallás alapján kerülnek be a rendszerbe.
Garázsban tartott, megkímélt autó eladó
A mai autók többsége már gyakorlatilag guruló számítógépként üzemel, így egy plusz rendszer telepítése nem jelentene jelentős terheket az autóknak. Ilyen menettulajdonságokat vizsgáló eszköz egyébként már évek óta elérhető a biztosítóknál, ezzel ugyanis az autóbiztosításainkat használat alapúvá tehetjük. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a megtett kilométerek után fizetünk, hanem a vezetési stílusunkat is monitorozzák, ennek alapján pedig a szolgáltatónk kedvezményeket adhat a biztosítási díjból.
Az adatokból ugyanis az is kiderülhet, ha télen rendszeresen hidegindítás után várakozás nélkül indultak el az autóval, a vészfékezések számát is megtudhatjuk (amely komoly befolyással van a fékek állapotára), és a balesetekről is egyből értesítést küld az úgynevezett telematika, akkor is, ha azt be sem jelentették a biztosítónak. Emiatt viszont a jelenleginél sokkal átláthatóbb képet kaphatunk egy megvásárolni kívánt autó valódi állapotáról.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ennek persze ára is van, azonban a használt autó piacon a pontos előéletű autók eleve többet érhetnek, különösen, ha kiderül, hogy a kocsi télen végig a garázsban állt, egy balesetet sem szenvedett el és a tulajdonosnak is kímélő volt a vezetési stílusa. Az emellett már csak hab a tortán, hogy a kilométer adatok nem az éves szerviz alkalmával kerülnek rögzítésre, hanem automatikusan, gyakorlatilag valós időben tekinthetők meg.
Vége a tragacsproblémának?
A használt autó piacot a vásárolni kívánt termékről kapott kevés információ miatt annyira megbízhatatlannak tartják, hogy még közgazdasági fogalom is született róla, a tragacsprobléma kifejezést használják ugyanis minden olyan esetben, ahol a rossz minőségű termékeket nem lehet kiszűrni a jó minőségűek közül, ennek köszönhetően pedig hiába kínál valaki jobb minőségű árut a többieknél, mivel erről nem tud megbízható információt adni, ezért automatikusan azt gondolják, hogy rossz minőségű terméket kínál.
Ha viszont az autó használatával kapcsolatosan minden információt át tudunk adni a vevőnek, akkor ezzel egy megkímélt állapotú autót akár jelentősen magasabb áron is eladhatunk, mint egy olyan kocsit, amelynek alig tudunk valamit az előéletéről. Ez egy átlagosan 3 millió forintért kínált hasznát autó típus esetén ha csak 10 százalékkal többért tudjuk eladni az autót, akkor ezzel 300 ezer forintot nyerhetünk, ehhez képest a telematikus rendszer telepítése jelentősen kevesebbe kerül.