Pénzcentrum • 2017. március 21. 13:30
A nyári gumik között néhány feljövőben lévő olcsóbb márka is képes immár igazán jó jellemzőket adni. A meteorológiai tavasz beköszöntével egyes helyeken már 25 Celsius fokot közelítő hőmérsékletekre is számíthatunk a héten, célszerű tehát mielőbb lecserélni a téli gumikat.
A Hungaroringen működő tanpályán nagyszabású hazai nyárigumitesztet szervezett a nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu. Az esemény célja az volt, hogy a hazai autósok idén se csupán külföldi tesztek alapján tudjanak tájékozódni a jelenleg legnépszerűbb abroncstípusok minőségi sorrendjéről, hanem hazai környezetben mért konkrét eredményekkel is találkozzanak. A minden eddiginél több, 25-féle tesztelt gumiszett között nem csupán nyári, hanem 8-féle négyévszakos és egy használt téli gumi is szerepelt, biztosítva a teljes körű összehasonlíthatóságot.
Az idehaza legnépszerűbb, 195/65 R15 méretű abroncsokat mérő idei teszt során mind a száraz, mind a vizes úton való megállást vizsgálták 60 km/óra mellett. Ezen kívül sor került a kanyarsebesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt, a kopásállóság mérésére is.
- hívta fel a figyelmet Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője. Hozzátette, száraz és vizes úton is csaknem 5 méter volt a fékúttöbblete már 60 km/órás sebességről való fékezéskor is, ami adott esetben végzetes különbség lehet. Mivel a teszt eredménye szerint már nem egészen 15 ezer forintért (vagyis négyes szettben kevesebb mint 60 ezerért) vehetünk ’nagyon jó’ minősítésű vadonatúj abroncsot is, mindenképpen meg kell fontolni, érdemes-e vállalni a nagyon régi gumik használatából fakadó kockázatot.
A teszt azt is megmutatta, hogy az egyes új nyárigumiszettek között is gyakran 10-15 százalékos eltérések mutatkoznak az egyes fékutak hosszát tekintve, vagyis a megfelelő gumi kiválasztásakor sem árt az árcédula mellett az egyéb jellemzőket is megvizsgálni.
A négyévszakos gumik közül nyári körülmények között több is igen jó eredményt tudott elérni. Ha azonban ezek árát és fokozottabb kopását is számításba vesszük, akkor hüvelykujjszabályként megállapíthatjuk, hogy az átszerelések okozta többletköltség megspórolása inkább az átlagosnál kevesebbet autózóknak éri meg, miközben ezek az abroncsok képtelenek minden körülmény között olyan teljesítményt nyújtani, mint nyáron egy jó nyári, illetve télen egy jó téli gumi.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mivel az egyes szempontok szerint igen eltérő sorrendet értek el a vizsgált abroncsok, arra a kérdésre, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak a különféle mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. Az összértékelés élére például olyan abroncs került, amely egyik vizsgálati szegmensben sem a legjobb, ám mindenhol stabilan jó eredményt hozott.
A magyar átlagos nyári útviszonyoknak megfelelően a száraz úton mért fékutak 30 százalékos, a nedves aszfalton mért fékutak 20 százalékos, a kopásállóság 15 százalékos, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10-10 százalékos, míg a zajszint 5 százalékos súlyozásával értékelték a kapott eredményeket. Ennek alapján így alakult a hazai Nyárigumiteszt 2017 sorrendje: