Csotrogánnyal furikázik a legtöbb magyar: durván öreg az autópark

Pénzcentrum2017. március 16. 12:04

Két év alatt 13,4-ről 13,9 évre nőtt a forgalomban lévő hazai személyautók átlagéletkora. Az eladásra hirdetett autók átlagéletkora is közelít a 12 évhez. Ugyanakkor az idősebb autók a tapasztalatok szerint fele annyi idő alatt cserélnek gazdát, mint a fiatalabb járművek. Jelenleg öt márka teszi ki a teljes személyautópark több mint felét, a leggazdagabb megyékben pedig másfélszer annyi autó jut ezer főre, mint a legszegényebb megyékben.

Bár az újautó-eladások 2014-ről 2016-ra 38 százalékkal nőttek, továbbra is 100 ezer alatt maradt 2016-ban a forgalomba helyezett új autók volumene. Eközben csaknem másfélszer ennyi használt autót importáltunk, melyek 61 százaléka legalább 10 éves volt. Ezért továbbra sem sikerült megállítani a hazai autópark öregedését, amelynek átlagéletkora 13,4-ről 13,9 évre emelkedett.

A személyautóknak immár 79 százaléka betöltötte tízedik életévét.

A hazai autópark túlnyomó többségét a 2008 őszi válságot megelőző 8-10 évben értékesített járművek alkotják. Amíg az újautó-eladások továbbra is a 100 ezres szint közelében maradnak, az autópark öregedését csakis a minőségi használtautó-import felfutása állíthatja meg.

Kizárólag egy, a fiatalabb autók behozatalát támogató szabályozással lehetne elérni azt, hogy a behozott autók többségének életkora ne lépje túl a tíz évet

- mondta Fodor László, a Használtautó.hu szakértője.

A meghirdetett használt autók átlagéletkora 11,8 év, ami mintegy két évvel alacsonyabb, mint a teljes személygépkocsi-állományé. Az eltérés oka, hogy sok öreg autót nem hirdetnek meg, hanem a forgalomból történő kivonásig használják azokat. Az adás-vétel járulékos költségei ugyanis együttesen meghaladják az 50 ezer forintos szintet, ami egy régi autó esetében már könnyen összemérhető a teljes vételárral.

Kedvező hír ugyanakkor a régebbi autók tulajdonosai számára, hogy a statisztikák szerint az idősebb autók jóval hamarabb, átlagosan 4-5 hét alatt elkelnek, miközben a legfiatalabb, magasabb értékű autók eladására jellemzően két hónap alatt kerül sor.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Az Opel és Suzuki a legkeresettebb

Márkák szerint vizsgálva igen koncentrált a hazai személyautó-park. Öt márka (Opel, Suzuki, Volkswagen, Ford, Renault) különféle modelljei teszik ki az állomány több mint felét.

Megyék szerinti bontásban első pillantásra is szoros összefüggést láthatunk az adott térség gazdasági fejlettsége és az autók száma között. A középső és észak-nyugati országrészben 350-400 között található az 1000 főre jutó személyautók száma, míg a keleti országrészben zömében jóval 300 alatt marad ez az érték.

Címkék:
vásárlás, utazás, autó, rogán, használt autó,