Pénzcentrum • 2017. március 1. 05:31
A hét elején beköszöntött a meleg időjárás, ráadásul szerdán már hivatalosan is elkezdődött a tavasz. Az autósok ilyenkor sokat dilemmáznak azon, hogy vajon lecseréljék-e a téli gumit, vagy még maradhat néhány hétig. A kérdésben szakértők segítségét kértük, és az ADAC friss tesztjéből az is kiderül, melyik abroncsot válasszuk.
Március 1-én kezdődik a naptári értelemben vett tavasz, és az időjárás az elmúlt napokban már igen bíztató volt azoknak, akik nem szeretik a mínuszokat. Az autósoknak ilyenkor az egyik legfontosabb kérdés, hogy mikor cseréljék le a téli gumit a nyári szettre, ezért szakértőket kérdeztünk meg a témáról.
A téli gumit akkor érdemes nyárira cserélni, amikor a legmagasabb nappali hőmérséklet tartósan eléri a 15-16 fokot, és a hajnali fagyok valószínűsége is minimálisra csökken.
- mondta a Pénzcentrum kérdésére Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország főmérnöke.
Ez alapján, ha megnézzük a következő hét időjárását, akkor azt láthatjuk, hogy a maximális hőmérséklet tartósan 10 fok felett lesz, ez alapján pedig érdemes lehet már most lecserélni a téli gumikat. Persze sokakban él még a három évvel ezelőtti, katasztrófahelyzetet előidéző március 15-e, de ezekre nehéz felkészülni, az időjárás pedig indokolttá teszi az abroncsok cseréjét.
Fontos tudni, hogy a téli gumi jó időben jelentősen kopik, és így balesetveszélyessé válhat. Ezért, amikor az átlaghőmérséklet tartósan 7 fok fölé emelkedik, érdemes nyári gumira váltani.
- javasolja Juhos Attila, a Hankook Tire Budapest Kft. kereskedelmi igazgatója.
Persze a nyári gumi cseréjének ideje egyénfüggő is, nem mindenkinek érdemes most lecserélni a téli gumit:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- Mivel a hőmérséklet nem egyforma az egész országban, így a hűvösebb helyen élőknek mindenképp érdemes még várni a váltással.
- Akik korán reggel (amikor még a hőmérséklet akár nulla fok közeli) indulnak munkába, azoknak is érdemes várni a nyári abroncsok felszerelésével.
- Akik hamarosan síelni indulnak, azok inkább várják meg, míg hazaérnek és utána váltsanak a nyári szettre.
Milyen gumit válasszunk?
Van, aki a korábbi nyári gumit teszi ilyenkor vissza az autóra, azonban sokaknak már elöregedett vagy elhasználódott az abroncsa. Nekik új gumiszettet kell beszerezniük, azonban nem biztos, hogy a régi, jól bevált típus még most is kapható. A német autóklub, az ADAC azonban minden évben teszteli a nyári gumikat, idén összesen 31 abroncsot próbáltak ki a szakemberek, két típust vettek górcső alá:
- középkategóriás autóhoz való (195/65 R15) és
- hobbiterepjáróra (SUV) szerelhető (215/65 R16) abroncsokat teszteltek.
A középkategóriás teszten két meglepetés is született. Az első, hogy a vizsgált abroncsok negyede "jó" besorolást kapott, ami elsősorban annak köszönhető, hogy nedves úton való fékezéskor folyamatosan jó teljesítményeket nyújtottak.
A másik meglepetés az Esa-Tecar abroncsok jó szereplése, amelyek jó minősítést kaptak, annak ellenére, hogy a prémium gumikhoz képest nagyjából harmadával olcsóbban juthatunk hozzájuk. Az első négy helyen viszont kivétel nélkül márkás gumik szerepelnek, amelyek hasonló pontszámot értek el a teszten. A megfelelt kategóriában is sok abroncs szerepel a középkategóriás teszten, egyedül a GT Radial gumija csúszott át az éppen megfelelt kategóriába.
A SUV kategóriában már más a helyzet, mindössze a Goodyear és a Cooper abroncsai kapták meg a jó minősítést, a gumiszettek nagy része a megfelelő kategóriába esett. Két gumi viszont nem kapott túl jó minősítést, a Michelin az éppen megfelelő kategóriába esett, a Yokohama használatát viszont nem javasolják a szakemberek, ezt ugyanis a hiányos kategóriába sorolták be, elsősorban a nedves úton nyújtott rossz teljesítménye miatt.