Pénzcentrum • 2017. február 21. 05:36
Az autóvásárlók örök kérdése, hogy új vagy használt autót vegyenek és ha ez utóbbi mellett döntenek, akkor mégis, mi alapján döntsenek. Persze, van, akinél családi hagyomány egy-egy márka megvásárlása, azonban a többség inkább a pénztárcája alapján választja ki az autóját. Utánajártunk, mennyivel kevesebbért vehetsz meg egy öt -tíz éves autót, mint egy újat. Tényleg sokkal többet ér egy Dacia öt év múlva, mint egy BMW?
Amikor autót veszünk, általában felmerül a kérdés, hogy új vagy használt kocsit vásároljunk. Az általános vélekedés egyébként az, hogy amint kigurulunk a szalonból az új autónkkal, az rögtön negyedével-harmadával kevesebbet ér. A gépjármű használati értéke viszont akár öt évesen sem szenved nagyobb csorbát, ha karban tartották és kímélték azt. Nem mindegy azonban, hogy milyen autót választunk, ugyanis nagy eltérés van az értéktartás szempontjából a márkák és típusok között.
Az értékcsökkenést az autó eredeti listaárához képest határozzuk meg. Ebben tehát nincs benne, ha a szalonban kedvezményt kaptunk. A 20 százalékos értékcsökkenés tehát a katalógusárhoz képest bekövetkezett csökkenést mutatja, akár az első, akár az ötödik évet vizsgáljuk. Lényeges, hogy a kivitelt (pl: kombi vagy szedán), üzemanyagot nem vettük figyelembe.
Kigurul a szalonból: rögtön 30 százalékkal kevesebbet ér az autó?
Elsőként érdemes az autómárkákat megnézni abból a szempontból, hogy melyik autó mennyire gyorsan veszít az értékéből és persze az sem mindegy, hogy egy vagy tíz éves autót nézünk. A számításokhoz az Eurotaxsegítségét kértük, akik az aktuális piaci érték átlagát számolták ki nekünk a márkák egykori listaárához képest.
Ez alapján egy év alatt az Opelek könyvelhetik el a legnagyobb értékcsökkenést, több mint 30 százalékot esik az értékük, míg az átlagos értékcsökkenés mindössze 23 százalék. Ezen az időtávon a Daciák szerepelnek a legjobban, ennek az lehet az oka, hogy ezek listaára eleve nem magas. A Daciák nominális értéke ezáltal közelít a többi márkához, ami a százalékosan alacsonyabb értékvesztésben nyilvánul meg.
A három, általunk vizsgált prémium márka is jól szerepel ezen a távon, nagyjából hasonló, 19-20 százalék közötti értékcsökkenése van ezeknek az autóknak, amivel a Dacia mögötti helyeket foglalják el a rangsorban.
Sokan inkább öt éves autót keresnek
A használt autó vásárlók között sokan elsősorban az öt év körüli kocsikat keresik. Ezek már jelentősen alacsonyabb áron vásárolhatók meg, azonban a hétköznapi használati értékük jellemzően még mindig kiváló.
Ezen a távon egyébként a legtöbbet a Renaultok veszítenek az értékükből, érdekes módon a konszerntárs Dacia a leginkább értékálló. Ezen a távon a három prémium márka már a középmezőnyben szerepel, vagyis már kevésbé értéktartóak, mint korábban.
A külföldről behozott autók között is sok a tíz év körüli, nem csoda tehát, hogy a hazai kínálatból is sokan a 10 éveset keresik. Itt az öt éves statisztikákhoz hasonlóan szintén a Renaultok értékcsökkenése a legnagyobb, az eredeti ár ötödéért juthatunk hozzá. A leginkább értékálló azonban már nem a Dacia, hanem a Suzuki, amikhez az eredeti ár 35 százalékáért juthatunk hozzá.
Mi a helyzet a modellekkel?
A legnépszerűbb típusokat is megvizsgáltuk, ez alapján pedig egyértelmű, hogy melyik modellek tesznek hozzá a legnagyobb arányban az amortizációhoz. Egy éves távlatban a Fiat 500 veszíti a legtöbbet az értékéből, közel 40 százalékkal olcsóbban juthatunk hozzá, mint az újhoz. Ugyan kezdetben hirtelen az esés, azonban a modell értéke később jelentősen kevésbé csökken, mint más autók értéke, így kilenc év után (csak ennyi ideje forgalmazzák az új 500-ast) már ez a leginkább értékálló típus.
A Dacia Duster egy éves távlatban a leginkább értékálló típus, átlagosan az eredeti ár 84 százalékáért juthatunk hozzá. Érdemes megemlíteni a prémium márkák legnépszerűbb modelljeit (középkategóriás autókról van szó), amelyek ugyan nem az élen végeztek a listán, azonban az átlagnál jobban tartják értéküket egy éves távlatban.
Öt év után viszont nagyot fordul a kocka, a Mercedes C-osztálya ugyanis a legkevésbé értéktartó típus, az eredeti ár mindössze 44 százalékát kell kifizetnünk egy ilyen autóért. A másik két prémium márka is jelentősen olcsóbb lesz, mindhárom típus az átlagnál nagyobb értékvesztést szenved el. A legkevesebbet a Duster értéke csökken, jelentősen jobban teljesítve, mint a többi modell, az eredeti ár 70 százalékáért vehetünk meg egy ilyen Daciat.
Tíz éves időtávon valószínűleg a Fiat új 500-asa vagy a Dacia Duster lenne a leginkább értékálló, azonban ezek a típusok egyelőre túl fiatalok ahhoz, hogy ilyen adatunk legyen. A már régen futó modellek közül a Suzuki Swift tartja legjobban értékét, az eredeti ár 36 százalékáért vásárolhatjuk meg. Ehhez valószínűleg az is hozzájárul, hogy az egyik legnagyobb számban elkelt autókról beszélünk, így az alkatrész utánpótlással sincs baj.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A legnagyobb értékvesztése a Mercedes C-osztálynak van ezen a távon, az új ár 23 százalékáért juthatunk hozzá. A második és a negyedik helyen található a másik két prémium márka, a harmadik helyre pedig a Volkswagen Passat került fel.
Mit, mikor érdemes venni?
Elsőre jól hangozhat, hogy olyan autót vegyünk, aminek nagyobb mértékben esett az értéke, így ár/érték arányban jól jövünk ki. Az árképzés azonban ennél sokkal bonyolultabb az autók esetében.
Az első évi amortizációt nagymértékben befolyásolja, hogy melyik kereskedőtől vásároljuk az autót, a szalonoknál eltérő árréssel találkozhatunk, amit számos tényező befolyásol:
- Az egyes kereskedések egyéni árképzése.
- Az adott márkához tartozó árrés meghatározása.
- A modellek között is lehet eltérés, illetve nem mindegy, mennyire friss az adott típus.
- Ha adott hónapban/negyedévben például jól fogytak az autók, akkor kisebb az esélye, hogy kedvezményt kapunk. Egy rosszabb időszakban viszont olcsóbban kaphatjuk meg a kinézett autót, így a használtpiacon is olcsóbban jelenik meg az autó (a listaár értelemszerűen nem változik).
A szalonból kigördülés után több szempont van hatással az ár csökkenésére. Egyrészt maga az autó megbízhatósága áll emögött, a különböző, neten elérhető értékelések miatt már könnyű megtalálni azokat a típusokat (évjáratokat), amelyek kifejezetten megbízhatóbbak a hasonló árú más autóknál. Emiatt viszont az amortizáció mértéke kisebb lehet. No, és persze az esetleges balesetkről sem szabad megfeledkezni, az egyes márkák (típusok) között ebből a szempontból is lehetnek különbségek.
A legjobban meghatározó tényező a használt autók áránál valószínűleg a gépjárművek fenntartási költsége, amely többek között
- az alkatrészek árából és
- az üzemanyagköltségből
áll össze. Azok az autók, amelyek fenntartása olcsóbb, jellemzően kevesebbet veszítenek értékükből, mint amelyek fenntartása többe kerül. Ezt támaszthatja alá az is, hogy a dízelüzemű autók átlagosan 3,5 százalékponttal többet veszítenek értékükből, mint az átlag. Ugyan az üzemanyag jelenleg hasonló árú, azonban az idősebb gázolajos autók javítása magasabb lehet, mint a benzineseké.
További különbség, hogy a kombi modellek gyorsabban veszítenek az értékükből (1,5 százalékpont a különbség), ráadásul, ha a prémium gyártókat vesszük alapul, akkor ott még nagyobb, 2,7 százalékpontos a különbség az átlaghoz képest.
Ha azért veszünk autót, hogy eljussunk A pontból B pontba és nem az számít, hogy milyen márkajel van a motorháztetőn, akkor érdemes lehet inkább a kisebb értékvesztést elszenvedő autók közül válogatni.