Napi.hu • 2016. augusztus 4. 15:05
Az áfamentesség vagy áfacsökkentés nem kivitelezhető a villanyautóknál, de a szaktárca dolgozik a támogatási rendszeren. A Buksza úgy tudja, 10-12 millió forintig 2-3 millió forintos támogatást kaphatnak a tisztán elektromos autók - de csak azok.
Már csaknem két éve "lóg a levegőben" a magyar kormánynak, az elektromos autók elterjedését célzó lépése közül a legjelentősebb: amely
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még 2014. októberében azt mondta: a kormány a különféle hibrid, illetve elektromos autók megkülönböztetésére zöld alapszínű rendszámot szeretne bevezetni, valamint nulla százalékos áfakulcsot alkalmazna ezekhez. A zöld rendszám azóta "megjött", de a milliós támogatással még adós a kormányzat.
Áfamentesség kilőve
A tervezett áfamentesség azonban szóba sem jöhet az uniós szabályok miatt - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium lapunk érdeklődésére. A tárca szerint ugyanis az áfacsökkentést vagy az áfamentesség bevezetését az európai jogszabályok nem teszik lehetővé. A közös hozzáadottértékadó-rendszerről (magyarul áfarendszerről) szóló irányelv (2006/112/EK irányelv) ugyanis nem ad lehetőséget arra, hogy járművekre kedvezményes adómértéket vagy mentességet vezessen be a tagállam. Az áfamentességről tehát nem lehet szó, de helyette lehetséges más típusú támogatás.
Mi lesz helyette?
Több, az elektromosautó-programot ismerő - többek között kormányzati - forrásokból a hírportál úgy értesült, hogy 2-3 millió forint közötti támogatást ad majd az állam, maximum 10-12 millió forintos értékhatárig. A végleges anyag azonban még nem készült el. A portál kérdésére az NGM most annyit közölt:
Szintén kiderül a szaktárca válaszából, hogy "a tisztán elektromos üzemű gépjárművek elterjedését ösztönző támogatás bevezetésére a pénzügyi fedezet rendelkezésre áll". A támogatás mértékét egy, a nemzetközi tapasztalatokat magába foglaló és a hazai viszonyokat is figyelembe vevő szempontrendszer alapján fogják meghatározni, a támogatás mértékéről azonban még nincs döntés.
Ha az általunk megismert forgatókönyv lép életbe, akkor a gyakorlatban az elektromosautó-vásárlás a következőképpen nézhet ki: a kiválasztott autónak az állami támogatással csökkentett árát a vevő kifizeti a kereskedőnek, aki a fennmaradó részt az államtól közvetlenül kapja majd meg.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Csak a tisztán elektromos maradnak a képben?
A tárca válaszából tehát nem derül ki a támogatás mértéke, csak az, hogy a fedezet megvan. Lényeges azonban az a megfogalmazás, amely szerint a "tisztán elektromos üzemű gépjárművek" kaphatnak támogatást.
Ez ugyanis azt jelentené, hogy az úgynevezett plug-in hybrid és hatótávnövelt elektromos autókra nem jár majd támogatás - pedig utóbbiakra már jár a zöld rendszám. A zöld rendszámos autók pedig több kedvezményt élveznek, többek között ingyenesen lehet velük parkolni, nem kell utánuk gépjárműadót fizetni.
Az plug-in hybrid és hatótávnövelt autók ugyan tölthetőek áramkútról vagy a konnektorból, de emellett van bennük egy másik motor is, amely áramot termel vagy képes az autót is mozgatni.