Életveszély a magyar utakon: ezt sokan figyelmen kívül hagyják

Pénzcentrum2016. március 29. 18:32

Bár a vezetők több mint fele ismeri a törvényben előírt profilmélységet, mégsem ellenőrzi elég gyakran az abroncsai állapotát - derült ki egy friss felmérésből. Mindössze 43 százalékuk van tisztában azzal, hogy egy abroncsgarnitúrát napi használat esetén 3-4 évente cserélni kell.

A Vredestein kutatása azt vizsgálta, hogy az autósok mennyi figyelmet fordítanak az abroncsaik állapotára. Bár a megkérdezettek 55 százaléka tudta, hogy a személyautó abroncsok törvény által előírt profilmélysége 1,6 mm, azt már csak negyedük tippelte meg helyesen, hogy a biztonságos közlekedéshez 2,5-3 mm-es minimumra lenne szükség a nyári gumik esetében is.

A megfelelő mintázat többféleképpen is hozzájárul a biztonságos vezetéshez: a hosszanti árkok gondoskodnak a gyors vízelvezetésről, a mintázat gumi-levegő aránya és a futófelület anyagkeveréke pedig a tapadást és a féktávolságot befolyásolják. Ha az abroncs felülete elkopott, ezek a funkciók egyszerűen nem működnek megfelelően

- mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.

A tervezőmérnökök újabb és újabb mintázatokkal kísérleteznek, hogy fokozzák az abroncsok teljesítményét. A biztonság mellet ma már az sem mindegy, hogy milyen az abroncs külső megjelenése. A Vredestein abroncsok mintázatát évtizedek óta szoros együttműködésben készítik a világhírű Giugiaro műhely dizájnerei és az Apollo Vredestein mérnökei

- tette hozzá Mikolai Béla.

A mintázat funkciói közül a válaszadók a vízelvezetést (92%) és a tapadást (80%) tartják a legfontosabbnak. Ezt a szakértő is megerősítette, kiemelve, hogy a kopott gumik használata különösen esős időszakban veszélyes, mert gyorsan bekövetkezhet az úgynevezett felúszás vagy aquaplaning. Ez akkor alakul ki, amikor az elkopott mintaárkok nem tudják elég gyorsan elvezetni a vizet a kerekek alól, így a jármű elveszíti a kapcsolatot a talajjal és irányíthatatlanná válik.

Meddig használjuk?

A sofőrök 6 százaléka szerint egy abroncsgarnitúra átlagos élettartama 1-2 év, 43 százalék szerint 3-4 év, míg 42 százalék használná 5-6 évig őket. Valójában az abroncs élettartamának egyik fő meghatározója a kopás mértéke, ez pedig a futott kilométertől, a tárolási körülményektől és a vezető habitusától is függ. A magyar autósok átlag 16-19 ezer kilométert autóznak egy év alatt, egy garnitúra gumiabroncsot ilyen futás mellett 3-4 évente cserélni kell a szakértő szerint.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Hamarabb elkoptatjuk az abroncsainkat, ha nem a megfelelő levegőnyomással használjuk azokat. A felmérés szerint csak a magyar autósok fele ellenőrzi legalább hetente egyszer az abroncsait profilmélység, nyomás és látható hibák megállapítása szempontjából. Aki naponta használja az autóját, jól tenné, ha hetente, de legalább minden tankolásnál ellenőrizné a gumikat. Érdemes heti 5 percet áldozni abroncsainkra, mert ezzel óvjuk magunkat, családtagjainkat, a környezetünket és a pénztárcá

nkat is

- mondta Mikolai Béla

Címkék:
utazás, autó, téli gumi, nyári gumi, abroncs,