Eléggé megszívhatod, ha ilyen autód van

Portfolio2015. szeptember 28. 13:00

A dízel halott, mondja több elemző, mert egyszerűen nem, vagy csak elképesztő költségekkel tehető tisztává, emiatt egyértelmű, hogy az USA-ból rövid időn belül, előbb-utóbb viszont mindenhonnan eltűnnek a dízeles autók. A dolog szerintünk nem ennyire egyszerű, már csak azért sem, mert jelentős tőkét kötöttek le a gyártók a dízelmotorok előállítására, és gyorsan, nagy tömegben nehezen válthatók ki a dízeles autók, főként, ha a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátást is szem előtt tartjuk. Megnéztük, melyik autógyártóknak kell aggódniuk, ha mégis hamarosan véget érne a dízel-korszak.

Az autógyártók képtelenek a valóságban is megfelelni az álszent módon meghatározott károsanyag-kibocsátási határértékeknek. Mindenki tudja ezt, az autógyártókon kívül a szabályozó hatóságok, a politikusok, a környezetvédők, az autós újságírók, mindenki, még az autóvásárlók is. Az, hogy eddig ebből nem lett nagyobb botrány, csak annak tudható be, hogy olyan trükkök derültek ki, amik nem ütköztek semmilyen szabályba (a teszteken túlfújt, alacsony gördülési ellenállású abroncsok, alacsony súrlódású motorolajok, teljesen feltöltött akkumulátorok stb.) a hatóságok szemet hunytak felettük, most azonban a Volkswagen túlment egy határon, és nem engedélyezett szoftvermódosítással tartotta be a szabályokat.

A dízel a bűnbak

A Volkswagen-botrány kapcsán a dízel motorokat vették elő, ami főként 3 dolognak tudható be:

  • az eddigi tudásunk szerint ezeknél használt manipulációra alkalmas szoftvert a Volkswagen
  • míg a benzines motoroknál elsősorban a szén-dioxid kibocsátás a nagyobb probléma, de ott a gyártók által megadott értékekhez képest különböző tesztek alapján "csak" 28-54 százalékkal több károsanyagot bocsátanak ki az autók, a dízelek a határérték sokszorosát bocsátják ki nitrogén-oxidokból
  • több paraméter alapján a szén-dioxidnál is veszélyesebb üvegházhatású gáz a dízel motorok által kibocsátott nitrogén-dioxid

A botrány elülhet, a dízeles probléma maradhat

Bár a korábbi autóipari botrányok tapasztalata az, hogy a fogyasztók emlékezete rövid, néhány hónap után - főként ha a gyártó célzott marketingkampánnyal, kedvezményekkel jön elő - kvázi elfelejtik a botrányt, az eladások újra emelkedhetnek (lásd a tavalyi GM-botrányt), a mostani eset azért abban mindenképpen különbözik a korábbiaktól, hogy nem egy hibás alkatrészről van szó, amit ha kicserélnek, az autó hibátlanul tovább működik, itt a szoftvercsere módosítása akár a menettulajdonságokat is ronthatja, ha pedig bebizonyosodik, hogy dízeleket képtelenség tisztán működtetni, akkor akár a technológia létjogosultsága is megkérdőjelezhető.

Európában terjedt el leginkább

A világ 3 legnagyobb autópiaca közül igazán csak Európában terjedtek el a dízelautók, az Egyesült Államokban csupán 3 százalék a dízelek aránya, Kína pedig alig 1 százalékát adja a globális dízelpiacnak. Európában adják el a világ dízeles személyautóinak közel háromnegyedét, Indiában hatodát, más nagyobb autópiacon viszont nem igazán terjedtek el, sőt, például Brazíliában nem is hozható forgalomba dízelautó.

A dízelautók hagyományos piaca tehát Európa, az ACEA adatai szerint Nyugat-Európában az új autók több mint fele dízel, bár ezek aránya az elmúlt években valamelyest csökkent.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Mi lesz a dízelekkel?

Mivel az autógyártás több ország meghatározó gazdasági szereplője és nagy foglalkoztató, valószínűleg a kemény szavakon túl rövidtávon nem sok minden történik, a szabályozó a politikával karöltve keménynek tűnő, de a távoli jövőbe vesző elvárásokkal, átmeneti időszakkal, egymás mellett párhuzamosan létező határértékekkel operál majd.

Ha azonban bebizonyosodik, hogy a dízel-technológia nem, vagy csak nagyon magas fejlesztési költségekkel tehető tisztává, akkor főként az európai gyártók lesznek bajban. Rövidtávon a dízelmotor-gyártásban lekötött több milliárd eurónyi tőke miatt nem valószínű, hogy a gyártók gyorsan feladnák pozícióikat, és más típusú motorok/hajtásláncok gyártására állnának át, hosszú távon viszont elképzelhető a dízelek arányának jelentős csökkenése a személyautóknál.

Címkék:
utazás, autó, dízel,