Pénzcentrum • 2015. augusztus 14. 05:51
Már csak pár napot kell aludni és jön az augusztus 20-i hosszú hétvége. Ilyenkor rengeteg család kel útra - jellemzően autóval -, sokan átlépik az országhatárt is. Mivel a kassza jellemzően véges, így nagyon nem mindegy, hol tankolunk. A Pénzcentrum mutatja a részleteket.
Már csak pár napot kell aludni és jön az augusztus 20-i, várva várt négy napos hosszú hétvége. Ilyenkor, ahogy az lenni szokott a legtöbb magyar család útnak indul; az ünnepek és a hozzájuk kapcsolódó hosszú hétvégék ugyanis a magyarok utazási szokásaiban rendkívül fontos szerepet játszanak.
A Magyar Turizmus Zrt. korábbi kutatása szerint a megkérdezettek harmada a legszívesebben az augusztus 20-i ünnep alkalmával, harmada húsvétkor, negyede pünkösdkor utazik el családjával, barátaival. Ezen kívül népszerű még az október 23-ához kapcsolódó hosszú hétvége és a szilveszteri időszak is.
Habár a legtöbben belföldön maradnak - felkeresik a rokonokat, lemennek a Balatonra, kirándulnak, vagy betérnek egy hazai wellness szállóba -, sokan zárják a nyarat külföldi pihenéssel is. Mivel a legtöbb család a szállást már jó előre lefoglalta - és egy részét vagy akár az egészet ki is fizette -, illetve a költőpénzzel is számolt, így főként az útiköltség kalkulálása marad - főként az állandóan változó üzemanyagár miatt - az utolsó pillanatra. A legtöbben pedig autóval utaznak.
Belföldi utazás esetén egyszerű a számítás: egy 10 literes átlagfogyasztású autónál 100 kilométernyi megtett út a mostani gázolaj és benzinárak mellett körülbelül 3600 forintos átlagköltséget jelent, azaz egy oda-vissza 400 kilométeres kocsikázás esetében közel 14,5 ezer forinttal kell számolnunk Magyarországon. Ehhez jön hozzá a tíznapos autópálya matrica (ha nincs megfelelő megyei matricánk, akár több is) 2975 forintos költsége, ha fizetős útszakaszokat is igénybe szeretnénk venni.
Külföldi utazás esetén azonban már nagyon más a helyzet: egyrészt jelentősen eltér az egyes európai országokban tapasztalható üzemanyagár, illetve nem árt számolni az esetleges árfolyamveszteséggel, illetve kártyás fizetés esetén a tranzakció egyéb költségeivel is (utóbbiról érdemes bankunknál érdeklődni). Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy egy akár 1-2 ezer kilométeres autós utazáson melyik országban tankolunk.
Nézzünk egy példát: a magyar családok előszeretettel választják üdülésük helyszínéül a horvát tengerpartot - sokan utaznak például a Kvarner-öböl partján fekvő Fiume városába. Fiume a horvát-magyar határtól (Letenye) számítva ~270 km, tehát oda-vissza ~550 km. Ha ügyesek vagyunk, ez a táv egy tank üzemanyaggal megoldható (rosszabb esetben pedig csak minimális mennyiséget kell rátöltenünk).
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ez azért lehet jó megoldás, hiszen Horvátországban jó 60 forinttal drágább a 95-ös literenkénti átlagára. Ez pedig egy teli tank üzemanyagnál több ezer forintot is jelenthet. Ebben az esetben tehát nem árt még odafelé, a magyar oldalon megtankolni és visszafelé is ugyanígy járni el. Arra azért figyeljünk, hogy ne az utolsó magyar kúthoz térjünk be, hiszen itt is igaz, hogy a kutak árképzésében jelentős különbségek vannak. Inkább nézzünk utána például a "holtankoljak" árösszehasonlító portálon.
Na persze az sem mindegy, hogy vezetünk. A körültekintő tankolás mellett ugyanis a legtöbbet úgy takaríthatjuk meg, ha az elhasznált üzemanyag mennyiségét csökkentjük. Persze nem úgy, hogy el sem indulunk otthonról. A Pénzcentrum a következő rutinok alkalmazását javasolja:
- Az egyik legfontosabb, hogy mindig gondoljuk át és városon belül is tervezzük meg az útvonalat, hogy ne tegyünk felesleges kitérőket, kerülőket, és lehetőség szerint a kisebb forgalommal, kevesebb várakozással bíró utakat válasszuk.
- Vegyük fel a forgalom tempóját, tartsuk a megfelelő sebességet, válasszuk meg optimálisan a sebességfokozatot és kerüljük a hirtelen, hosszantartó kigyorsításokat, illetve a sűrű fékezéseket. Ha betartjuk a követési távolságot, nem kell olyan gyakran fékeznünk, nem használjuk annyit a kuplungot. A hosszabb várakozásoknál kapcsoljuk ki a motort. Ha ezekre odafigyelünk, egy út során akár 20 százalékkal is csökkenthetjük a felhasznált üzemanyag mennyiségét.
- Igyekezzünk minél többet használni a motorféket, hiszen ilyenkor a korszerű gépkocsik teljesen leállítják az üzemanyag befecskendezését, ezért motorfék üzemmódban 0 a fogyasztás. Ha például már előre látjuk, hogy piros a lámpa és nincs szükség hirtelen fékezésre, vegyük le a lábunkat a gázpedálról, hogy a motorfék segítse a fékezést.
- Mielőtt elindulunk, ellenőrizzük a kerekek nyomását, ugyanis a túl puha gumik növelik a gördülési ellenállást, nagymértékben hozzájárulva ezzel a fogyasztás növekedéséhez. A megfelelő keréknyomással akár 2-3 százalékos üzemanyag megtakarítást is elérhetünk.
- Csökkentsük az összsúlyt és a légellenállást. Mindig csak a szükséges tárgyakat vigyük magunkkal és kerüljük a fölösleges holmik fuvarozását, mivel a gépkocsin kívül felszerelt tartozékok a fokozott légellenállás miatt akár 18 százalékos fogyasztásnövekedéshez is vezethetnek. Ha nincs rájuk szükség, szereljük le a csomag- vagy biciklitartókat. 80 km/h sebességnél a tetőcsomagtartó 0,7 literrel, a tetőn szállított kerékpár pedig akár 3 literrel is megnövelheti a 100 kilométerre vetített fogyasztást.
- A gyártó által előírt időközönként nézessük át autónkat, hogy fenntartsuk a motor hatékonyságát. Cseréljük a gyertyákat, a szűrőket, illetve a kopó alkatrészeket, így a hatásfok javulásával akár 15 százalékos benzin- vagy gázolaj plusz költségtől mentesülhetünk.
- Az ablakfűtés/hűtés funkció mérséklésével is spórolhatunk az üzemanyagon, éppen ezért tartsuk a lehető legtisztábban az ablakokat, mert akkor nem párásodnak be olyan könnyen, és nem kell olyan gyakran bekapcsolni az üzemanyagot faló fűtést vagy a légkondicionálót.