Pénzcentrum/InfoRádió • 2015. február 16. 13:30
Legkésőbb 2015-ben be kell vezetni Budapesten a dugódíjat és emellett meg kell építeni a P+R parkolókat is. A főváros szerint a jelenlegi 5000 férőhely a duplájára fog emelkedni, a szakértő szerint ez is kevés.
Az Európai Bizottság magyarországi képviselete arról tájékoztatta az InfoRádiót, hogy a 2009-ben aláírt szerződések továbbra is érvényben vannak és az eredeti rendelkezések tartalmazzák a dugódíj bevezetését, amelyet a 2007-2013-as költségvetési időszakban kellett volna végrehajtani. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb 2015-ig be kell fejezni a szükséges beruházásokat, a többi között a P+R parkolók építését. Az ezeket lezáró dokumentumokat 2017. március 31-ig kell benyújtani.
Sajtóértesülések szerint akár már jövő januárban bevezethetnék a behajtási díjat, ami napi 700 forint lehet és akár 30 milliárd forintnál is több bevétele lehet ebből a fővárosnak. A Népszabadság értesülését azonban gyorsan cáfolta a Városháza sajtóosztálya, amely a lap azon hírét is tagadta, hogy a főpolgármester a Nagykörutat javasolná zónahatárnak. Tarlós István egy szerdai háttérbeszélgetésen azt mondta, a pesti oldalon ez a Hungária körút vonala lenne, a budai oldalon pedig még keresik a fizetős övezet határát. A városvezető szerint a dugódíjat 2016 végén, de legkésőbb 2017 elején vezetnék be Budapesten. A főpolgármester többször is nyomatékosította, ha nem vezetik be a dugódíjat, többmilliárdos büntetést kell fizetnie a városnak.
A Népszabadság úgy tudja, a legújabb tervek szerint az ellenőrzést kamerákkal végeznék, a büntetés pedig kellően riasztó mértékű lehetne. Az Európai Unió ezektől az intézkedésektől azt várja, hogy az autósok átszokjanak a tömegközlekedésre és a 4-es metróra.
2016 végére a Főváros elképzelései szerint a jelenlegi 5000 férőhely kétszeresére emelkedik a fővárosban a P+R parkolóhelyek száma. Jelenleg a városban összesen nagyjából 5000 P+R férőhely található, részben a dugózónán belül, nem is a legpraktikusabb - tehát a gyors átszállást biztosító - elhelyezéssel és nem is feltétlen ingyenesen. Legutóbb - néhány hete - Óbudán, a kaszásdűlői HÉV-állomás mellett nyílt egy 40 férőhelyes P+R parkoló, tavaly márciusban az Etele téren, áprilisban pedig a KÖKI-nél adtak át egy P+R parkolót.
A BKK honlapján található információk alapján azonban a legtöbb rövid távú fejlesztés a már meglévő P+R parkolók bővítését, leginkább a környezetükben található üres telkek leaszfaltozását tartalmazza. Így bővítenék a Hűvösvölgyi út mentén- vagy Cinkotán és Csepelen a hévállomás melletti-, az Örs vezér tér kőbányai oldalán meglévő, illetve a Pillangó utcánál kialakított parkolót. A már említett Etele téren viszont két több száz férőhelyes új parkolót is kialakítanak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Leginkább az M3-as és az M5-ös autópálya bevezető szakaszánál lenne szükség P+R parkolóra és átszállási lehetőségre - mondta Várady Tamás közlekedés-szervezési szakértő, a Közlekedés Kft. ügyvezető igazgatója.