Napi.hu • 2014. június 6. 14:30
A Fővárosi Önkormányzatnak csak tavaly 855,4 millió forintos tiszta bevétele származott a parkolásból - és ez csak a jéghegy csúcsa, ugyanis a kerületek ennek a tízszeresét is eltehették. Az autósok 13 milliárd forintot költettek tavaly parkolásra.
A Fővárosi Önkormányzat nyilvánosságra hozta a tavalyi parkolási bevételeit. Tavaly január óta a főváros közvetlenül nem szedheti be a parkolási bevételeket, azokat csak a kerületi parkolási rendszereket üzemeltető cégek vagy önkormányzati hatóságok tehetik, a fővárost megillető nyereséget pedig az önkormányzatok adják át a fővárosnak. 2013 előtt a fővárosi önkormányzat is üzemeltethette a saját parkolási társaságát - ám a kétharmados Fidesz-KDNP-többségű parlament úgy módosította az önkormányzati törvényt, hogy a parkolóhelyek üzemeltetésének feladata a kerületekhez került. Így a főváros kiszállt a V. kerületi önkormányzattal közös cégből.
Az önkormányzati törvény ezen módosítása egyértelműen a kerületek megerősödését hozta magával ahelyett, hogy az ésszerűség irányába mozdultak volna el, vagyis ahelyett, hogy a kerületi társaságokat egy fővárosi parkolási rendszerbe integrálták volna. Így létrejöhetne egy könnyebben áttekinthető parkolási és vállalati rendszer, ráadásul az autósoknak sem okozna fölösleges bosszúságot, amikor egy utcában két különböző parkolási társaság szedi parkolási díjat, keresni kell a megfelelő parkolóórát - már ha az autós tisztában van ezen parkolási csapdával.
A főváros összesen 4074 parkolóhelyet üzemeltet tavaly, szemben a hét másik kerület 40,7 ezer parkolóhelyével. Az autósok a négyezernyi parkolóhely után 1,37 milliárd forint fizettek a parkolóórákba, ezzel az önkormányzati bevétellel állnak szemben a kiadások, ami 513,7 millió forint volt. Így a fővárosi önkormányzatnak tavaly nettó 855,4 millió forintos tiszta bevétele származott a parkolóhelyekből.
A kerületi parkolási társaságok a bevételei adataikat vagy elrejtik, vagy nem is közlik honlapjukon - ahol viszont minden megtudható a büntetések befizetéséről, a pótdíjak mértékéről. A Fővárosi Önkormányzat által most nyilvánosságra hozott adatokból megbecsülhető, hogy az autósok csak tavaly mintegy 13,7 milliárd forintot dobtak a budapesti parkolóautomatákba.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
KATTINTS! Kezdhetnek félni a magyar autósok: ezt tudja az új traffipax
Nem meglepő módon jelentősen eltér a hatékonyság a különböző önkormányzati társaságok működésében: némi meglepetésre azonban nem a legdrágább V. kerületi helyek, hanem a még a belvároshoz sorolható VI. kerületben termeli ki a legnagyobb nyereséget egy parkolóhely - itt az évi tiszta jövedelem 538 ezer forint/parkolóhely. Ezt követi a belváros 305 ezer forintos bevétellel, majd kicsivel lemaradva a VII. kerület. A V. kerület második helyét magyarázzák a magas (működési) kiadások: ugyanis itt a 487 millió forintos bevétellel szemben 173 millió forintos kiadást számolt a belvárosi parkolóhelyeket üzemeltető V. kerületi közterület felügyelet. A VI. kerületben ugyan alacsonyabb a bevétel - 370 millió forint - ám ezzel szemben lényegesen kisebb - 75,1 millió forintos - kiadás áll, ami bőven elegendő a leghatékonyabb parkolási társaság címének elnyeréséhez.