Pénzcentrum • 2014. május 16. 12:00
Új autó vásárlásához szívesen veszünk igénybe pénzügyi segítséget, míg ha használt négykerekűvel gyarapodnánk, inkább összegyűjtjük a vételárat - derül ki a Cofidis Hitel Monitor 2014 első negyedéves eredményeiből. A vásárlás mellett a fenntartás költségei is jelentősebb pénzügyi tervezést igényelnek a legtöbbektől, így az autótulajdonosok tizede hajlandó lenne kölcsönt felvenni, mintsem egy nagyobb összeggel terhelje a családi kasszát.
A 18-69 év közötti magyarok 62 százaléka rendelkezik legalább egy autóval, még ha a szóban forgó gépjármű kissé idős is: a lakosság birtokában lévő gépkocsik átlagéletkora 11 év - derül ki a kutatásból. Nem meglepő ez azonban annak ismeretében, hogy az autóval rendelkezők 64 százaléka használtan jutott járművéhez, és csak 35 százalék vásárolta autóját újonnan. A használtan vásárolt négykerekűek harmadát kereskedőtől, míg valamivel kisebb hányadukat (29 százalék) magánszemélytől vásárolták a tulajdonosok.
Új autót hitelből
Az autótulajdonosok fele teljes mértékben önerőből vásárolta gépkocsiját. Ha gyűjtögetés helyett mégis kölcsönhöz folyamodunk, jellemzően új jármű miatt tesszük ezt: az autót újonnan vásárlók 70 százaléka, a használt állapotú járművet vásárlónak pedig csupán 39 százaléka vett igénybe külső pénzügyi segítséget. Az autótulajdonosok negyede deviza alapú, 11 százalék forint alapú gépjárműhitelt, személyi kölcsönt pedig alig 4 százalék választott erre a célra. Ezen a képen azonban valószínűleg jelentősen változtatni fognak a március közepén hatályba lépő Ptk. módosítások következtében az autóhitelezés korábbi gyakorlatában beálló változások.
KATTINTS! Újra megéri hitelből autót venni, de van jobb megoldás is
Bár az autóvásárláshoz igénybevett pénzügyi segítség egyre elfogadottabb - a válaszadók 27 százaléka elfogadható és felelősségteljes döntésnek tartja, ha valaki ilyen céllal fordul pénzintézethez -, a magyarok alig 15%-a tervez autóvásárlást 3 éven belül. Nem meglepő ez azonban, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt 3 évben sem szerepelt előkelő helyen a gépjárművásárlás a magyarok prioritási listáján: 2010 óta a 18 és 69 év közöttiek mindössze 34 százaléka ruházott be autóra. A vásárlást egyáltalán fontolgatók háromnegyede inkább használt autót választana, mégis mindössze 41 százalék érzi úgy, hogy leendő járműve teljes összegét ki tudja majd fizetni a vásárláskor, 36 százalék pedig egyelőre nem tudja, milyen mértékű önerőt tud majd vállalni. Ez alapján tehát a leendő autótulajdonosok inkább szorítanának a nadrágszíjon: nagyobb eséllyel használt autót választanának, és óvatosabban vennének igénybe pénzintézeti segítséget a vásárláshoz. Amennyiben mégis kölcsönért folyamodnának, a forint alapú hitelt részesítenék előnyben, jellemzően másfél millió forint körüli összegig. Szabadfelhasználású kölcsönt autóvásárlási céllal megközelítőleg minden tízedik érintett venne fontolóra.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az autófenntartás költségeivel nem számolunk
Az autóvásárlással kapcsolatos költségek mellett azok fenntartása is komolyabb anyagi tervezést igényel a legtöbbektől. Bár az autótulajdonosok negyede inkább a jobb félni, mint megijedni elve szerint gondolkodik, és rendszeresen átnézeti a járművét, ötödük csak akkor viszi szervizbe az autót, ha valamilyen rendellenességet tapasztal. A kisebb hibák orvoslására és karbantartásra átlagosan 80 000 forintot fordítunk évente, viszont egy váratlan, 100 000 forintos javítási költséget meghaladó szerviz a lakosság felének már kifejezetten gondot okozna. Ennek ellenére az autótulajok mindössze 9 százaléka fontolná meg, hogy az autó karbantartására, javíttatására kölcsönt vegyen fel, noha elméletben nem tartjuk feltétlenül megfontolatlan döntésnek az erre a célra felhasznált kölcsönöket: az autójavíttatásra felvett hitelt 12 százalék teljes mértékben vagy inkább elfogadhatónak tartja.