Ezt jobb, ha tudod, mielőtt felraknád a nyári gumit

Pénzcentrum2014. március 28. 18:00

A tavasz kezdete egyben a gumiabroncscsere ideje is. Az autósok túlnyomó része azonban több éve használatban lévő gumiabroncsokat tart otthon, éppen ezért felszerelés előtt nem árt körültekintőnek lenni. Ilyenkor nem maradhatnak el az ellenőrző vizsgálatok, hogy kiderüljön: kielégítik-e az abroncsok az elvárt minimális követelményeket?

Nagyon lényeges, a tapadást alapvetően meghatározó tényező a gumiabroncs kora. Egyetértés van a gumiabroncs ipari szakemberek között abban, hogy az első felszereléstől számított legfeljebb hat szezonig szabad visszatenni a gumiabroncsokat a felnikre, mivel az ennél tovább megtartott abroncsokkal járművünk menettulajdonságai - különös tekintettel a nedves felületen mutatott képességekre és a fékútra - számottevően romolhatnak. Jó tudni, hogy a legfeljebb három évig szakszerűen (azaz száraz, hűvös, UV-fénynek nem kitett helyen) tárolt abroncs az újjal egyenértékűnek számít, viszont a tíz esztendős gumiabroncsokat az alapanyag elöregedése miatt általában akkor is célszerű lecserélni, ha futófelületének állapota ezt egyébként nem indokolná. Az öregedés egyértelmű jele a kirepedezett profil és oldalfal, s e folyamatot már nem tudjuk visszafordítani, legfeljebb szakszerű és rendszeres ápolással, helyes tárolással késleltethetjük.

Magunk is könnyedén meggyőződhetünk a gyártási időpontról: az oldalfalba nyomva megtaláljuk a DOT jelölést, és mögötte négy számot. A második kettő a gyártási évre, az első kettő pedig a gyártás hetére utal, vagyis például a DOT 3613 azt jelenti, hogy a gumiabroncs 2013. év 36-ik hetében készült. Az abroncsok élettartama szempontjából meghatározóak a használati körülmények is. Így például, hogy milyen a jármű állapota, rendben vannak-e lengéscsillapítói, felfüggesztései. Befolyásoló tényező az autó kezelése, azaz rendszeresek-e a gyors, akár kerékkipörgéses indulások és az erőteljes fékezések, mennyire egyenletes sebességgel hajt a vezető, hogyan közelíti meg a járdákat, padkákat, és nem utolsó sorban a keréknyomás. Utóbbi megválasztásánál a jármű kezelési könyvében szereplő értékek az irányadók. A túlzott és a túl alacsony nyomás is káros az abroncs szerkezetére, ráadásul a jármű fogyasztására és biztonságára is rossz hatással van.

A már említett futófelületnél a profilmélység ellenőrzésére is fordítsunk időt. Igaz, hogy törvényileg előírt minimum az 1,6 mm, ám nem szabad megvárni, míg idáig lekopik a mintázat. Téli abroncsnál 4, nyárinál 3-mm-t ajánlanak a szakemberek, mint a biztonságos kezelhetőséget még garantáló minimumérték. Természetesen a futófelületet és az oldalfal állapotára is figyelni kell, a felmérést mindenképpen bízzuk hozzáértőre.

Amennyiben kiderül, hogy új nyári abroncsra lesz szükségünk, a vásárlást ajánlott szakműhelyben, szakáruházban lebonyolítani, ott, ahol nemcsak - akár több évre szóló - garanciát, valamint számlát kapunk, hanem az elhasznált gumiabroncsot is átveszik, és gondoskodnak annak környezetbarát begyűjtéséről és hasznosításáról.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Címkék:
utazás, autó, téli gumi, nyári gumi,