Pénzcentrum • 2014. március 7. 17:31
Az 1980-as évek végén, a határok megnyílása után magyarok tíz- és százezrei keltek útra, hogy olyan fogyasztási cikkekre tegyenek szert, amik itthon még nem, vagy csak nagyon drágán voltak elérhetők. Azóta sok minden megváltozott, már Hegyeshalomnál sem kell órákat sorba állni, Nyíregyházától, Debrecentől, Szegedtől végig autópályán lehet utazni Bécsig, ahol az esetek nagy többségében pontosan azt lehet megvásárolni, mint itthon. Van azonban néhány olyan tárgy, eszköz, amiért még mindig legalább Bécsig kell utazni, mindenkinek - és nem csak ez ébreszt nosztalgikus érzést, hanem a helyi Tesla kereskedés is. A Portfolio.hu Bécsben - a Budapesthez legközelebbi márkakereskedésnél - próbálta ki a Tesla Model S P85+-t.
A Tesla, mint autógyártó sok befektető fantáziáját is megmozgatja, gyaníthatóan ma Magyarországon több Tesla részvényes van, mint ahány a gyár termékeiből a hazai utakon fut. Annak ellenére, hogy a paletta jelenleg egyetlen modellre - igaz annak több változatára - korlátozódik, és ezek vételára 60 és 110 ezer Euró között változik Bécsben, osztrák rendszámmal, így nem valószínű, hogy rövid időn belül tömegével árasztják el a hazai elektromos töltőpontokat az új Teslák, az autó iránt - újdonsága, innovatív jellege és nem utolsó sorban a formája, megjelenése miatt is - élénk a hazai érdeklődés.
A bécsi Tesla kereskedés a város dél-keleti részén, egy ipari zónában található, tehát nem a belvárosban, nem a Ringen, hanem egy raktárakkal, csarnokokkal az beépített területen. Ez az 1990-es évek eleji hazai újautó értékesítésre, a hőskorszakra emlékeztet, amikor a már Szentgotthárdon gyártott Opel Astrát egy hasonló körülmények között működő - azóta megszűnt - zuglói márkakereskedés udvarán lehetett kipróbálni. Az első meglepetést tehát a lokáció és a környezet okozta, 100 ezer eurót meghaladó árú autók esetében nem ez az általános.
A Tesla bázisa belülről már korántsem annyira meglepő, mint kívülről, de a termékre jellemző innováció sem fedezhető fel benne. A bemutatóteremben egyetlen alváz álldogál, amin jól látható az autó egyik leglényegesebb tulajdonsága, a teljesen sík - és alacsonyan húzódó - padló. A "szalon" falán a választható színek és kárpitok mintái sorakoznak, ezen kívül egyetlen íróasztalból és az elmaradhatatlan kapszulás kávéfőzőből áll a berendezés. A szomszédos helyiségben kapott helyet a szervizbázis, ahol egyelőre csak üres emelők várták az autókat.
Világszerte már 50 ezernél is több Model S rója az utakat - ebből Magyarországon 4-5 darab lehet -, Ausztriában a március eleji átadások mennyisége éri el ezt a darabszámot. Az autó sikere nem véletlen, ugyanis a többi elektromos autóval ellentétben ez nem csak a hajtása miatt különleges. Egyrészt a hatótávolsága már valóban jól használhatóvá teszi, másrészt a prémium szegmensbe tartozik, de mindezeken túlmenően rendkívül jól használható is. Formájának megítélése egyedi ízlés kérdése, de az biztos, hogy egy letisztult, sallangmentes dizájn, ami a nem reprezentatív kutatás eredménye szerint az emberek nagy többségének tetszik.
Igazán különleges a süllyesztett kilincs megoldása, amik az ember közeledtére kiemelkednek az ajtók síkjából, és így "engedik" magukat megfogni, miközben használaton kívül teljes egészben belesimulnak az autó oldalába. Mivel az autó tömegét is a lehető legalacsonyabban kívánták tartani, ezért a hátsó csomagtér ajtón végigfutó légterelőt szénszálas anyagból formázták, ami önmagában nem okoz jelentős megtakarítást, de jelzi, mennyire tudatosan tervezett minden részlete a kocsinak.
A Model S belsejét már kevesebben ismerik, de akik látták már, azok egy, a külső stílusához hasonlító, letisztult, a szó jó értelmében egyszerű enteriőrrel találkozhattak. A luxus érzetét természetesen a választható fa- vagy kevlár berakások hivatottak megteremteni, ami sikerül is. A műszerfalon tényleg - szinte - semmi nincs két, nagyfelbontású képernyőn kívül. Még az elakadásjelző kapcsolóját is "elrejtették", ez, illetve a kesztyűtartó nyitógombja bújik meg mint hagyományos gombok, de ezeket is erősen álcázták. Kapcsolóból, gombból jutott még az ajtókra, illetve a kormányoszlopra is. Az ajtókról vezérelhetők az elektromos ablakemelők és visszapillantó tükrök, míg a kormány mögötti bajuszkapcsolók közül a bal oldali az irányjelzőt és az ablaktörlőt működteti, a jobb oldalival pedig a haladási irány határozható meg. Akik a Mercedes-Benz valamelyik modelljét használják, azok számára az előbbiek már felkelthették a gyanút, hogy van egyfajta hasonlóság a Teslával. Van, mégpedig a kapcsolók elrendezésénél is több, ugyanis mind az ablakemelők, mind a bajuszkapcsolók egy az egyben megegyeznek a jelenlegi E-osztályban találhatókkal!
Akinek nem elég a valóban öt férőhely, az 2400 euróért megrendelheti a - hátsó - csomagtartó padlójából kihajtogatható, hátrafelé néző pótüléseket. Ezek valóban nem teljes értékű ülések, hanem gyerekek elhelyezésére szolgáló ülőalkalmatosságok, amikhez négypontos biztonsági övek tartoznak. A Tesla Model S nem válik tőlük hétüléses egyterűvé - bár a forgalmi engedélyben ez a szám szerepel -, de "szükséghelyzetben" jó szolgálatot tehetnek a pótülések. A csomagtartók - a többes szám a helyes, ugyanis hátul is és az autó elejében is van egy-egy belőlük - össztérfogata közelíti az egy köbmétert, ami rekordnak tekinthető.
A többi villanyautóhoz hasonlóan a Teslát sem beindítani, hanem bekapcsolni kell. Ezt követően D állás felé billentve az irányváltó karját, a féket felengedve és jobb oldali pedál megnyomására hangtalanul indul el a kocsi. Már az első méterek megtétele után feltűnt, hogy az itthon is előforduló elektromos autókhoz - Mitsubishi i-MiEV és klónjai, Nissan Leaf, stb. - képest mennyivel csendesebben fut a Tesla. Hiába, a prémium jelleg ebben is tetten érhető. A sebesség növelésével ez csak fokozódott, szinte semmilyen - még gördülési zaj sem - szűrődött be az utastérbe, csak a kormány mögötti képernyőn megjelenő sebességértékből lehetett tudni, mennyivel is halad az autó. Ez a kijelző is teljes egészében testreszabható, programozható, és a felbontása is egészen kiváló.
A másik, autóban még sosem látott méretű érintőképernyő viszont megszokást és tanulást igényel. Az irányjelzésen és -váltáson, illetve az ablakokon kívül minden erről vezérelhet, legyen az a világítás, a szellőzés, a navigáció, a kormányzás erőszükséglete, a kipörgésgátló, tehát minden. Méretéből adódóan a megérintendő felületek kellően nagyok, könnyű eltalálni a megfelelő "kapcsolót", és a rendszer sebességére sem lehet panasz, mindent azonnal, késlekedés nélkül végrehajtott, sosem "fagyott le", vagy lassult le. Ez egy autó esetében különösen fontos, ugyanis míg egy irodai alkalmazás esetén csak bosszantó a várakozás, a közlekedésben ez már balesetveszélyt jelentene.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A beállítási, testre szabási lehetőségeket végigpróbálva a kormányzás erőszükségletének három opciója volt az egyik legérdekesebb menüpont, és nem a létezése, hanem az eredménye szempontjából. Koreai márkák is kínálnak hasonlót, de a különbség korántsem ilyen jelentős, mint a Tesla esetében. A Comfort állásban az egy ujj is sok, míg a másik végleltet jelentő Sport esetén két kézzel kell forgatni a kormányt. A köztes, Normal állásban egy elektromos szervókormány jelleget lehet rajta érezni, használható, semmi különlegeset nem nyújt.
Aki nem "száguldozásra" és a lehető legrövidebb féktávok elérésre használja a Teslát, annak a fékbetéteket akár több százezer kilométeren át sem kell cserélni. Ennél viszont jóval hamarabb - elméletileg 500 km-enként - kell egy konnektort keresni az autóval. Az autó fedélzeti kijelzője szerint a gyakorlatban ez 300 km feletti hatótávolságot jelet abban az esetben is, ha a külső hőmérséklet nem éri el a 10 fokot, az egymást váltó vezetők pedig nem az energiahatékonyságot tartják szem előtt, sokkal inkább az 5 másodperc alatti százas gyorsulásról kívánnak meggyőződni a lehető legtöbb alkalommal.
Ezen körülmények között a bő 300 km-es hatótávolság nagyon jó értéknek számít - még a legnagyobb kapacitású akkumulátorral is, ami a Teslához elérhető. Más források szerint a 200 km is jó eredménynek számít a Teslával, miközben a különböző fórumbejegyzések a gyár által megadott értékekhez közeli teljesítményről számolnak be. Karbantartási céllal évente, vagy 20 ezer kilométerenként kell felkeresni egy márkaszervizt, ahol ezt a szolgáltatást 4 évre előre is ki lehet fizetni, 2 200 eurót kérnek érte, de ebben már az ablaktörlő lapátok és a kopni nem akaró fékbetétek cseréje is beletartozik. Az akkumulátorokra 8 év garanciát vállal a Tesla.
A Tesla Model S-sel megtett néhány kilométer elegendő volt ahhoz, hogy meggyőzzön az autóval történő közlekedés egy új dimenziójáról. Amennyiben a cég tervei megvalósulnak - és az eddigi tapasztalatok alapján meg fognak - és sikerül alacsonyabb áron előállítani az akkumulátorokat, akkor ezért az árért lehetőség lesz a más márkáknál ma már szélesebb körben elterjedt vezetőt támogató rendszerek beépítésére is, amivel a "tankolás" időszükségletétől eltekintve azok egyenrangú "ellenfelévé" válik a Tesla. Amerikában ráadásul "ingyen árammal" is lehet tankolni, ami inkább gesztus értékű, de annak nagyon jó kezdeményezés.
Aki Tesla beszerzésében gondolkodik, amivel az újdonságok, az innováció és a környezetvédelem iránti elkötelezettségét is ki tudja fejezni, mindemellett egy jól használható, csendes, tágas járművet szeretne, amivel mind a Balaton, mind Bécs, vagy a hazai nagyvárosok elérhetők, arra számítson, hogy a töltéséhez az otthoni elektromos hálózata nem biztos, hogy elegendő lesz.
Elég csak egy pillantást vetni az autó töltőkábelére, annak átmérőjére, rögtön kiderül, hogy a legtöbb lakóház villanyórájánál sem olyan vastag a kábelköteg. A gyorstöltéshez tehát megfelelően kiépített infrastruktúrára is szükség van, ami az újépítésű - de még nem teljesen kész - lakó- vagy iroda-beruházás esetén talán még kiépíthető, de e nélkül csak bizonyos kompromisszumokkal képes felvenni a versenyt az árban hozzá hasonló limuzinokkal a Tesla Model S. Egyelőre tehát szükséges hozzá még egy olyan autó is, amivel bármikor, bármekkora távolságra el lehet indulni, mert az újratankolása nem vesz többet igénybe, mint 5-10 perc.