Súlyos vádak a Tesco ellen: mire készülnek valójában?

Pénzcentrum
2013. november 9. 08:03

Adatvédelmi szervezetek támadásának kereszttüzébe került a Tesco áruházlánc, miután bejelentette, hogy benzinkútjainak pénztáraihoz arcleolvasó berendezéseket készül telepíteni Nagy-Britanniában. A személyiségi jogi aggályoktól elvonatkoztatva érdekesnek tűnik a technológiai újítás: Magyarországon is működnek már hasonló, a vásárlást könnyítő és a fogyasztói szokásokat vizsgáló megoldások.

Adatvédelmi aggályokat vetnek fel a brit Tesco arcleolvasói, amelyeket benzinkútjainak pénztáraihoz tervez telepíteni, hogy felmérje vásárlói korát és nemét, majd ennek alapján "testre szabott" reklámfilmeket mutasson nekik.

A Tesco tervének hétfői bejelentése felkeltette az adatvédelmi szakemberek érdeklődését is. Az áruházlánc szóvivője kedden hangsúlyozta, a technológia csak a vevők nemét és korát azonosítja, az egyes személyeket nem ismeri fel. A Big Brother Watch nevű brit adatvédelmi szervezet azonban honlapján arra hívta fel a figyelmet, hogy a szkennerek bármikor továbbfejleszthetők, ezért fontos lenne még idejében közbelépni, különben egyenes lehet az út a tömeges megfigyeléshez.

Fotó: amscreen.eu


A The Grocer című kiskereskedelmi magazin hétfői száma tudósított a Tesco tervéről az "okoskamerák" bevezetésére. A készülékek a kasszánál sorban állók nemét és korát fogják felismerni, hogy az épp jelenlévőknek szóló reklámokat játszhassák le az áruházlánc 450 benzinkútjánál.

A Tesco titkos múltja: így kezdődött az egész - KATTINTS!

Az Amscreen által előállított technika azt is rögzíti, melyik napszakban kell egy adott terméket hirdetni, a kávé iránt például reggelenként nagyobb a kereslet. Az Amscreen vezetője, Simon Sugar a magazinnak elmondta, hogy a lehető legtöbb szupermarketben tervezik bevezeti az okoskamerákat, "ez pedig megváltoztatja a brit kiskereskedelmet".

A Tesco hangsúlyozta, a technika korántsem új, és más kereskedők már alkalmazzák. Nem lesz semmiféle arcfelismerés, és az egyes személyeket semmilyen formában nem lehet azonosítani - magyarázta a kereskedőcég egyik szóvivője kedden. Peter Cattel, a Tesco benzinkút-üzletágának vezetője elmondta, a leolvasók nem készítenek fényképet és nem tárolnak személyes adatokat sem. Hozzátette, vevőik számára különösen hasznos lehet, ha hely és idő szerint "testre szabhatják" a nekik közvetített hirdetéseket.

A Big Brother Watch igazgatója, Nick Pickles szerint a terv két alapvető problémát vet fel. "Az első kérdés, hogy valóban növelni kívánjuk-e a megfigyelés mértékét, melynek ma is ki vagyunk téve, hogy ezzel néhány cég még több reklámot tudjon eladni. A második: a technika nem marad változatlan, és nem mindig fogják így használni" - hangoztatta a szakember.

Arra is figyelmeztetett, hogy - szerinte - hosszabb távon személyek azonosításáról van szó. Egy napon a kereskedők így pontosan tudnák követni, ki milyen boltba jár. A már létező térfigyelő kamerák tömegét lehetne erre a célra egyszerűen átalakítani.

A magyar boltokban is találkozhatunk érdekes technológiákkal

Ha elvonatkoztatunk a személyiségi jogi aggályoktól, és pusztán a technológiai fejlesztést nézzük, láthatjuk, hogy egy meglehetősen innovatív, fogyasztói szokásokat vizsgáló rendszert készül bevezetni az áruházlánc. A vevők egyébként a magyar boltokban is találkozhatnak hasonló célokat szolgáló megoldásokkal: a különböző klubkártyák, hűségkártyák nem csupán a pontgyűjtést szolgálják, hanem az áruházláncok a fogyasztók szokásait is vizsgálják velük, például azért, hogy később személyre szabott kedvezményes ajánlatokat küldhessenek vevőiknek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A technológiai cégek az üzletláncokkal együttműködve ugyanakkor egyre több olyan megoldást fejlesztenek, amelyek nem csak megkönnyítik, felgyorsítják a vásárlást, hanem élményszerűbbé teszik azt, felkeltik a vevők figyelmét egyes termékekre. Természetesen az eladókat is segítik ezek az újdonságok, például abban, hogy alaposabban informálhassák a vásárlókat.

Fotó: Pénzcentrum.hu

A digitális polccímkék egyik legnagyobb előnye, hogy pillanatok alatt lehet változtatni a termékekhez tartozó leíráson, például ha új termék érkezik az üzletbe. Ezzel együtt rendkívül energiatakarékosak, és szinte megszólalásig hasonlítanak a hagyományos címkékre.

Fotó: Pénzcentrum.hu

A boltosok az akciókat is kihangsúlyozhatják a digitális polccímke segítségével.

Fotó: Pénzcentrum.hu

Az egyik legjobb felhasználási lehetőség a zöldség-gyümölcs osztály, hiszen itt napon belül is változhat a termék ára (például zárás előtt leértékelik a gyorsan romló termékeket.)

Fotó: Pénzcentrum.hu

A vásárlók már magyar boltokban is találkozhatnak speciális borkínáló terminálokkal. Az érintőképernyős készülékek használata kimondottan egyszerű, nem csak az egyes borok jellemzőit mutatják meg, hanem recepteket is ajánlanak - ezt egy mozdulattal ki is nyomtathatjuk. A cetlik egyébként reklámozásra is alkalmasak - például ajánlanak a recepten egy tésztát, vagy szószt.

Fotó: Pénzcentrum.hu

Az egyik legnagyobb újdonság a QR-kódos vásárlás: beolvassuk a kódokat az okostelefonunk segítségével, a rendszer bővebb információt ad a termékről, esetleg ajánl egy akciót.

Fotó: Pénzcentrum.hu

Betesszük a (QR-kóddal beolvasott) terméket a kosárba, a pénztárnál pedig (a törzsvásárlóknak) nem kell kipakolni a megvásárolandó árucikkeket a futószalagra, mivel a pénztáros már tudja, hogy mi az, amit betettünk a kosarunkba (természetesen szúrópróbaszerűen ellenőrzik, hogy azok e termékek vannak-e a kosarunkban, amiket regisztráltunk a rendszerben). Így jelentősen lerövidül a vásárlás ideje, a bolt pedig - mivel ismeri vásárlási szokásainkat - tud nekünk speciális akciókat, kedvezményeket ajánlani.

Fotó: Pénzcentrum.hu

Izgalmas újdonság a speciális kamerával ellátott mérleg, amely önmagától felismeri, hogy milyen gyümölcsöt, zöldséget helyeztünk rá. A készülék programozható, így sokféle terméket felismer.

Fotó: Pénzcentrum.hu

Létezik már olyan mérleg is, amely az eladónak mutatja meg a termék összetevőit, allergén információit, sőt, receptet is ajánl (természetesen ezt is megkaphatjuk nyomtatható formátumban). A mérleg másik, vevő felőli oldalán található kijelzőn két vásárlás között reklámfilmeket, bemutató-videókat nézhetünk.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. november 22. 19:11