Július 1-től már 25 százalékos áfát kell felszámítani az éttermekben, cukrászdákban elfogyasztott sütemények, pizzák után - tette közzé az adóhatóság a Pénzcentrum.hu megkeresésére. Ha valaki elviszi a termékeket az üzletből, akkor továbbra is a kedvezményes, 18 százalékos áfakulcsot lehet felszámítani.
Három nap múlva hatályba lép az Európa Tanácsnak a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló uniós irányelvhez kapcsolódó végrehajtási rendelete (Vhr.), amely meghatározza az éttermi, illetve a vendéglátó-ipari szolgáltatásokat.
A Vhr. 6. cikke értelmében az éttermi és vendéglátó-ipari szolgáltatások olyan szolgáltatások, amelyek kész- vagy félkész ételek és/vagy italok emberi fogyasztásra szánt értékesítéséből állnak, és amelyeket az azonnali fogyasztást lehetővé tevő megfelelő kiegészítő szolgáltatások kísérnek. Az ételek és/vagy italok értékesítése tehát csak az egyik összetevője a teljesítésnek, amelyben a szolgáltatások vannak túlsúlyban.
Az éttermi szolgáltatás a szolgáltatásnyújtó létesítményeiben, a vendéglátó-ipari szolgáltatás pedig a szolgáltatásnyújtó létesítményein kívül történik. Nem tekintendő ezen meghatározás szerinti éttermi vagy vendéglátó-ipari szolgáltatásnak a kész- vagy félkész ételek és/vagy italok, olyan értékesítése - függetlenül attól, hogy az magában foglalja-e a fuvarozást vagy sem - amelyet nem kísér semmilyen más kiegészítő szolgáltatás.
Mikor 25 a 18?
Ebből következően a 18 százalékos áfakulcs csak akkor alkalmazható a kedvezményezett termékek esetén, ha azokat termékértékesítés keretében adják el - válaszolta kérdésünkre az adóhatóság. Vagyis ha a termék fogyasztásához az értékesítő biztosítja a felszolgálást, terítést, megfelelő eszközöket, azok tisztántartását, kulturált környezetet, helyiséget, vagyis az értékesítés jellegében a szolgáltatás dominál, annak csak egy részeleme az adott "termék eladása", akkor szolgáltatásnyújtásról van szó. Ez esetben az értékesítés nem tartozik a kedvezményes adómérték alá.
Vagyis, ha valaki elviszi a cukrászdából a süteményt, a pékségből a kenyeret, vagy házhoz szállíttatja a pizzát, akkor 18 százalékos áfát kell fizetnie. Ha viszont az étteremben, cukrászdában, esetleg látványpékségben kívánja késsel, villával elfogyasztani, akkor 25 százalékos áfát kell az eladóknak felszámítaniuk.
Két éve megbukott a kétféle áfakulcs
A kedvezményes áfakulcs pontosan két évvel ezelőtt, 2009. július 1-jén lépett hatályba. Egyebek között a gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termékekre is vonatkozik, ilyenek például a cukrászsütemények és a pizzák többsége. Az induláskor akkor is hónapokig kétféle áfakulcsot kellett alkalmazni az említett termékek kétféle értékesítési módja szerint. Majd október közepén a Pénzügyminisztérium illetékes államtitkára úgy foglalt állást, hogy a az értékesítés módjától és a fogyasztás helyétől függetlenül alacsonyabb forgalmi adót lehet felszámolni a kedvezményezett termékekre.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Most viszont már nincs pardon: az Európa Tanács végrehajtási rendelete minden tagállam számára kötelező, s az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatában megjelenő értelmezések szerint is be kell tartani - hívja fel az adóhatóság.
Továbbra is nagy kérdés, hogy mi van abban az esetben, ha valaki papírtálcán, evőeszköz nélkül, de az üzletben fogyasztja el a sütijét, pizzáját.
A cukrászok még bizakodnak
A Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete ügyvezetősége levelet írt a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős államtitkárának, melyben kéri, hogy a tárca illetékesei vizsgálják meg az EU-s rendelet jogszerűségét és alkalmazhatóságát. A kétféle áfakulcs alkalmazása a cukrász vállalkozásoknak rendkívüli terhet jelent, sok olyan folyománya van, melyek nagy többsége ellehetetleníti a cukrász kis- és középvállalkozásokat és támadási felületet nyújt az őket ellenőrző hatóságoknak.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








