14 °C Budapest

Lebuktak a boltok: így vernek át az akciós árakkal

Pénzcentrum
2012. május 24. 11:07

Leleplező kutatást közölt a Which? nevű fogyasztóvédelmi intézet az üzletláncok árazási taktikáiról. A felmérésben egy év alatt 700 ezer terméket vizsgáltak meg, és minden termékkategóriában találtak trükkös árakat, a friss gyümölcstől a kutyaeledelig.

A brit üzletláncok polcait vizsgálva a Which? azt állapította meg, hogy sok esetben átverős akciókkal csábítják vásárlásra a vevőket, a leértékelt termékek pedig gyakran drágábbak az eredeti árhoz képest.

Az üzletláncok Európa-szerte azt kommunikálják, hogy kedvező áraikkal segítenek spórolni a gazdasági nehézségekkel küzdő családoknak, a gyakori és nagymértékű leértékelésekkel hozzájárulnak a mindennapi kiadások csökkentéséhez. A kutatás ugyanakkor úgy találta, hogy az alacsonynak tűnő árakkal gyakran trükköznek a boltok, az akciókat kihagyhatatlannak tüntetik fel - pedig egyáltalán nem azok.

Kifogyhatatlan ötletek

Az egyik leggyakoribb trükk, hogy a leértékeléseknél kommunikált eredeti árat csak nagyon rövid ideig használják. A Tescóban például előfordult, hogy egy sört 190 napig árultak kedvezményes, leértékelt áron, az eredeti ár pedig mindössze 70 napig volt érvényben. Az Ocado nevű online üzletlánc pedig 13 napig magasabb áron kínálta a földiepret, hogy azután 112 napig hirdethesse az akciós árat.

Új magyar élelmiszerháború: beszóltak a boltosok - KATTINTS!

A kutatás szerint az is gyakori, hogy csak papíron létezik az eredeti ár, azaz a vásárlók folyton csak a leértékeléssel találkoznak. Rendszeresen előfordul olyan eset is, hogy a termék egyáltalán nem leértékelt, csak úgy hirdetik, ráadásul már többféle figyelemfelkeltő polccímkével ("Szuper ár"; "Újdonság"; "Legalacsonyabb ár kínálatunkban") is vásárlásra csábítják a vevőket.


Tipikus lehúzás, hogy drágább a termék, ha többet vásárolnunk egyszerre - pedig az áruházláncoknak elvileg ilyenkor kellene a legnagyobb kedvezményeket adniuk. A Which? az Asda-lánc egyik promócióját hozza fel példának, ahol megduplázták egy joghurt darabonkénti árát arra az időszakra, amikor tízesével (elvileg) olcsóbban lehetett volna megvenni. Az akció végeztével érdekes módon a joghurt ára is visszaesett a felére. Az is gyakori, hogy a kilogrammonkénti-darabonkénti árak különbségére játszanak, attól függően, mikor melyik éri meg jobban az boltnak.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az áruházláncok leginkább azzal védekeznek, hogy ők betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat, ha pedig tévedés történik, azt emberi mulasztásnak tulajdonítják, és - állításuk szerint- a lehető leghamarabb kijavítják a hibákat.

A magyar vevőket is egyre inkább csábítják az akciók

Az akciók, árengedmények vonzereje a válság hatására jelentősen megnőtt, 2009 óta fontosságuk megítélése változatlan - derül ki a GfK Hungária Shopping Monitor 2011-2012 tanulmányból.

Jelentőségüket alátámasztja, hogy a vásárlók többsége - főként a nők, a nagycsaládosok, a nyugdíjasok és a diszkontok törzsvásárlói - kifejezetten keresi az üzletben azt az akciót, amelyről korábban tudomást szerzett. Tudatos vásárlói magatartásra utal, hogy a vevők több-kevesebb rendszerességgel összehasonlítják az akciós árakat a nem akciós árakkal, illetve a különböző márkák árainak összevetése is gyakori.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm