10 °C Budapest

Kezdődik: megint tömeg van a magyar boltokban

Pénzcentrum
2011. december 27. 11:04

A Pénzcentrum.hu információi szerint több budapesti bevásárlóközpontban már a keddi nyitásnál nagyobb sorok alakultak ki. A vevők elsősorban a műszaki üzletek vevőszolgálatainál várnak arra, hogy kicserélhessék vagy megjavíttassák karácsonyra kapott ajándékaikat.


Mikor indulnak a nagy leárazások? - KATTINTS!

Sokan gondolják, hogy kínos az ajándék mellé odaadni a blokkot, pedig minőségi kifogás esetén a kereskedő csak akkor köteles foglalkozni a panaszunkkal, ha be tudjuk mutatni a bizonylatot (blokk, számla, nyugta).

A jótállás alá tartozó termékekhez (többnyire műszaki cikkek) a kereskedőnek jótállási jegyet kell mellékelni, amelyen fel van tüntetve a forgalmazó neve és címe, a cikk megnevezése, típusa, gyártási száma, a gyártó és az importáló neve és elérhetősége, hogy a jótállás alapján milyen jogok illetik meg a fogyasztót, és azt mennyi időn belül lehet érvényesíteni, illetve a vásárlás vagy az üzembe helyezés időpontja - tájékoztat az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.

Mi a különbség a szavatosság és a jótállás között?
A jótállás és a szavatosság között jogi szempontból az a lényeges különbség, hogy a jótállásnál az eladónak kell bizonyítania, hogy az eladott termék hibájáért őt nem terheli felelősség, a termék az eladáskor hibátlan volt (hanem pl. a hiba más okból merült fel), úgy a szavatosság esetén a vevőnek kell azt kétséget kizáróan bizonyítania, hogy a termék hibája már az adásvétel pillanatában megvolt, és a hibáért az eladó a felelős.


Ha nem adtak a termékhez jótállási jegyet, vagy azt szabálytalanul állították ki, az nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét.

Van, amikor csak a kereskedőn múlik

Kellemetlen lehet az is, amikor a karácsonyfa alatt derül ki, hogy az ajándékba szánt holmi nem tetszik a megajándékozottnak, esetleg nem jó a méret, vagy már van neki belőle.

Az üzletben vásárolt termékeknél, ha nem minőségi kifogásról van szó - jogszabályi kötelezettség hiányában - kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy becseréli-e másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat. Célszerű, ha a vásárláskor ezt tisztázzuk a kereskedővel, sőt a biztonság kedvéért jó, ha a blokkra rá is íratjuk a bolt feltételeit (például, hogy hány napon belül vihetjük vissza, esetleg, hogy csak bontatlan csomagolású terméket vesznek vissza, visszaadják-e a pénzt vagy le kell vásároljuk az összeget).

Mikor lehet 3 napon belül cserét kérni?
Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.


A kereskedők gyakran forgalmuk növelése érdekében már karácsony előtt is vásárlási akciókat tartanak, ám ilyenkor igyekeznek előre kikötni, hogy a leértékelt termékeket nem veszik vissza később. Fontos tudni, hogy, amennyiben a terméknek valamilyen hibáját észleljük, és ezért minőségi kifogással kívánunk élni, a kereskedő nem utasíthatja vissza a termék kijavítását, kicserélését, az ár leszállítását vagy a termék visszavételét.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Amennyiben interneten vásároltunk, főszabály szerint a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. A szolgáltatóhoz e-mailben és postai úton (lehetőség szerint ajánlott, tértivevényes levélben) is fordulhatunk. Ha a webshop rendelkezik üzlethelyiséggel, reklamációnkat személyesen is közölhetjük az eladóval.

Az e-mailen vagy postai úton elküldött panaszunkra legkésőbb 30 napon belül köteles az eladó érdemben írásban válaszolni, és ha a panaszt nem tartja jogosnak, köteles ezen álláspontját megindokolni. Az üzletben közölt szóbeli panaszt az eladónak haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és ha nem fogadja el igényünket, akkor köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, majd azt 30 napon belül érdemben megválaszolni.

Mi történik, ha nem tudjuk visszaszállítani a terméket?
A rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket (például egy plazmatévé) - a járművek kivételével - az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.


Amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállási jogunk gyakorlását, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget - mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában - bírósághoz vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk.

Természetesen online vásárlásnál is megilletnek minket az általános szavatossági és garanciális jogok. Hibás termék leszállítása esetén az általános garanciális és szavatossági szabályok alapján első körben kijavítást vagy kicserélését követelhetünk, másodlagosan pedig árleszállítást is kérhetünk vagy végső esetben a vételár visszakövetelésével egyoldalúan megszüntethetjük a szerződést.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. március 29. szombat
Auguszta
13. hét
Március 29.
A Föld órája
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33