12 °C Budapest

Sikersztori: alkatrész importőrből a mountain bike-ok királya

Pénzcentrum
2008. május 19. 16:00

Mike Sinyard amerikai üzletembernek sikerült 30 év alatt olasz kerékpáralkatrész értékesítőből a világ egyik legnevesebb mountain bike-jait gyártó vállalat, a Specialized tulajdonosává előavanzsálnia. Természetesen Sinyard számára sem volt épp zökkenőmentes vállalkozásnak felvirágoztatása, 1996-ban még csőd szélére is került, mégis sikerült a kerékpárosok körében az egyik legnevesebb termék gyártójává válnia.

Mikor 1974-ben az amerikai üzletember olasz kerékpáralkatrészek importálásába kezdett, még úgy hitte, a legnagyobb problémát azok tárolása jelenti majd számára, azonban rá kellett jönnie, hogy ennél sokkal nehezebb kihívásokkal is meg kell küzdenie a talpon maradásért, a versenytársaktól kezdve, a vásárlók mindig változó igényén át, egészen a csőd-közeli állapotig. Úgy tűnik, sikeresen átvészelte a nehéz éveket a cég, ami mára évi 500 millió dolláros (80 milliárd forint) profitot termel.

Hogy is kezdődött?

Termesztésen minden a biciklik iránti szenvedéllyel kezdődött. Sinyad szerelő édesapjától tanulta meg, hogyan kell biztos kézzel a kerékpárhoz nyúlnia, amire már csak azért is szüksége volt, mivel az egyetemre minden nap 10-12 kilométereket kellett tekernie, másrészt a zsebpénzét is abból teremtette elő, hogy a bolhapiacon beszerzett kerékpárokat felújította, és eladta.

Az egyetem befejezése alatt is már azon törte a fejét, hogy a jó minőségű európai kerékpárokat hogyan lehetne behozni hazájába. Ezért az egyetem után, 1972-ben eladta Volkswagen kisbuszát 1500 dollárért, és nekivágott európai kerékpártúrájának, hogy felmérje az ottani piacot.

Szerencséjére Amszterdamból Milánóig akadt egy svájci útitársa, aki felajánlotta segítségét, hogy szervezzen neki egy találkozót az akkor igen nagynevű olasz kerékpárgyártók, a Campagnolo, és a Cinelli vezetőivel. Sinyard "némi" túlzással azt állította Cino Cinellinek, hogy az Egyesült Államok valamennyi nagynevű kerékpárosával kapcsolatban áll, és sikerült a maradék 1200 dollárjából igen kedvező áron beszereznie kormányalkatrészeket, amik akkor igen ritka "kincsnek" számítottak az amerikai kerékpárosok körében.


Forrás: www.pedalmag.com
Mikor hazatért, elnevezte alkatrész értékesítő vállalkozását Specialized-nak, amivel az olasz alkatrészgyártó kisiparosokra szeretett volna utalni. Mivel autóját az út előtt eladta, így saját kerékpárját szerelte fel a beszerzett alkatrészekkel, és így "házalt" Amerika szerte portékáival. Szerencsére mindenen gyorsan túl tudott adni, azonban a bankok nem akartak neki hitelezni, így más módon kellett tőkéhez jutni az újabb szállítmány beszerzéséhez.

A tőle vásároló üzletekkel megállapodást kötött, hogy amennyiben előre kifizetik az alkatrészeket, úgy olcsóbban leszállítja neki azokat, mintha utólag fizetnének. Mikor már közel 25 üzlettel sikerült ilyen megállapodást kötnie, először 1500, majd 10 ezer dollár bankhitelhez sikerült jutnia.

Alkatrész-importőrből innovátor

Mivel a vállalkozás megalapításától kezdve 5 éven át autó nélkül, kerékpárral közlekedett "üzleti útjai" során, így volt ideje azon gondolkodni, és más kerékpárosokkal véleményt, tapasztalatot cserélni, hogy mivel lehetne a kerékpárokon javítani. Visszajelzések alapján a gumiabroncsokkal volt a legtöbb probléma, mivel az olasz beszállítók azonban nem ismerték el a hibát, így egy év után Sinyard kifejlesztette saját kerékpárabroncsát, a Speicalized Touring Tire-t. Ez volt tehát az első lépés a saját fejlesztésű termékek irányába.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

1981-ben újabb fordulat következett, ekkor bocsátották piacra Stumpjumper nevű kerékpárjukat, ami az első olyan mountain bike volt, amit kerékpár üzletekben kapni lehetett, azonban ekkor még igen kicsi kereslet mutatkozott a termék iránt, nem volt még olyan felkapott ez a sport, mint a 80-as évek végétől kezdve. Igazi niche-piac volt tehát, amire a vállalkozás betört.

A 90-es évek elejére már 115 alkalmazottat számolt a cég, és közel 1500 amerikai üzletnek szállítottak termékeket. Ekkor gondolkodott el Sinyard, hogy valakit fel kéne vennie, aki nem annyira a kerékpárok, mint inkább a vállalatvezetéshez ért. Így került sor 3 vezető felvételére, akik azt állították, hogy mindegy milyen termékről van szó, a marketing a lényeg, így aztán rá is került mindenre a cég logója, bukósisakoktól kezdve a kulacsokig.

Egy valamivel olcsóbb, és így alacsonyabb minőségű márkával, a Full Force-szal is előálltak ekkoriban, amivel szélesebb vásárlói közönséget szerettek volna elérni, azonban a lépés elhamarkodott volt, és igen rossz üzenetet jelentett a korábbi lojális vásárlók számára, akik kezdtek elfordulni a Specialized-tól. 1996-ban a meglévő üzletek 30 százaléka szerződést bontott a gyártóval, csőd közeli állapotba juttatva azt.

Természetesen a nehéz helyzetben a vezetők is felmondtak, így Sinyardnak magának kellett rendbe hozni az üzletet, és bocsánatkérő leveleket küldenie a korábbi partnereinek. Közel 3 évébe került a talpra állás.

A Nike és az Adidas korábbi vezetője Peter Moore, aki maga is amatőr kerékpáros, segítette Sinyard munkáját, és tanácsaival sikerült piacvezető kerékpárgyártóvá fejlesztenie a Specialized céget, azáltal hogy ismét a minőségi termékek gyártására, és ezek hatékony kommunikációjára helyezték a hangsúlyt.

2003-ban például, amikor kiderült, hogy 2-3 vásárló hibás alkatrészről panaszkodott az üzeltekben Sinyard úgy döntött, hogy az egész szériát, körülbelül 1500 kerékpárt visszahív a piacról, mivel az nem felelt meg a cég minőségi elvárásainak, amit a márkáról az ügyfelek felé kommunikálnak. Ez igen költséges akció volt, azonban ahhoz, hogy a világ legjobb kerékpárgyártója névhez továbbra is méltó legyen a cég, az eltelt évek mérlege alapján jó döntésnek bizonyult az amerikai üzletember részéről.

Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm