Az elmúlt hetekben több légitársasággal kapcsolatban láttak napvilágot olyan hírek, miszerint diszkont légitársaság indítását tervezik annak érdekében, hogy fellendítsék növekedésüket. A hagyományos légitársaságok tevékenységének jó kiegészítése lehet egy diszkont légitársaság - véli a portfolio.hu elemzése.
A hagyományos légitársaságok új területeken keresik a lehetőségeket annak érdekében, hogy a nehéz évek után ismét növekedési pályára állhassanak. A közelmúltban több légitársaság, köztük az Air France és a japán All Nippon is bejelentette, hogy diszkont légitársaságot indítana.
Az utasforgalom növekedése jóval erőteljesebb a diszkont légitársaságoknál, például a Ryanair mára az utasforgalom tekintetében a legnagyobb európai légitársasággá nőtte ki magát. A diszkont légitársaságok a válság alatt is folyamatosan tudták növelni utasforgalmukat annak köszönhetően, hogy nőtt a kereslet az olcsóbb utazási formák iránt.
A diszkont légitársaságok üzleti modellje a hagyományos társaságokénál nagyobb hatékonyságot biztosít. Általánosságban fiatalabb és egységesebb flottával rendelkeznek és két úticél között teremtenek közvetlen összeköttetést (szemben a hagyományos légitársaságok hálózatos modelljével), ami rövidebb fordulási időt, ezáltal pedig magasabb férőhely-kihasználtságot és nagyobb költséghatékonyságot tudnak elérni. A legnagyobb diszkont légitársaságok közül a Ryanair és az easyJet is átlagosan 80% feletti kihasználtsággal működött az elmúlt években, míg a British Airways és a Lufthansa ettől a szinttől elmaradt.
Momentán még olcsóbb
A diszkont légitársaságok az alacsony költségekkel biztosítják, hogy alacsony árakon tudjanak jegyeket kínálni, ami erős versenyt teremtett a szektorban. Sok kisebb, régiós légitársaság került ezzel nehéz helyzetbe és egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket a piaci szereplőktől, miszerint konszolidáció kezdődik a felaprózott európai légiközlekedési piacon. Ez pedig a verseny mérséklődésével a jegyárak emelkedését segítheti, végső soron pedig a diszkont légitársaságok célja is a minél nagyobb nyereség elérése.
A jegyárak emelkedését lehet tapasztalni már Európában is, ami annak köszönhető, hogy az utasforgalom növekedése erőteljesebb, mint a kapacitásnövekedés. Például augusztusban júliushoz képest 16%-kal emelkedtek az átlagos jegyárak az Egyesült Királyságban és a Ryanair menedzsmentje felől is elhangzottak olyan nyilatkozatok a közelmúltban, miszerint a jelenlegi, alacsony árak nem tarthatók fenn hosszú távon.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A fapadosok hátrányai
A diszkont légitársaságok egyik legnagyobb hátránya, hogy különösen érzékenyek az olajár változásaira, ugyanis működési költségeik nagyobb hányadát teszi ki az üzemanyagköltség, mint a hagyományos légitársaságok esetén.
A fejlett országokban ugyanakkor a piacok lassan telítetté válnak, a lehetséges útvonalak száma korlátozott, ami a verseny erősödését jelenti, ha egyre több légitársaság kínál párhuzamosan járatokat egy-egy útvonalon. Arról nem is beszélve, hogy a nyugat-európai piacot a Ryanair gyakorlatilag letarolta és az easyJet is erős pozícióra tett szert, Közép-Kelet-Európában pedig a Wizz Air került domináns pozícióba. Így egy újonnan megjelenő légitársaság a piacra való belépéskor rendkívül nehéz helyzetbe kerülhet.
Jó ötlet, de...
Az elemzés szerint a hagyományos légitársaságok tevékenységének jó kiegészítése lehet egy diszkont légitársaság, mivel nagyobb rugalmasságot biztosít, valamint fellendítheti a növekedést. A kérdés az, hogy vajon meg tudnak-e maradni a már így is felaprózott légiközlekedési piacon, amit erős verseny jellemez. Főként annak fényében, hogy a légiközlekedési szektort igen súlyosan érintette a gazdasági válság, így nem biztos, hogy a legjobb stratégia egy olyan céget alapítani, amely valószínűleg még évekig veszteséget fog termelni.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Vállalkoznál, de nem tudod, hogyan kell? Jelentkezz a Delfinek között programra!
Pitcheld vállalkozásod a GEN Z Fest-en, ahol mentoraink segítségével lendülhetsz túl a problémákon.
- Nem hétköznapi autóbalesetet okozott egy aligátor
- Kína várost alapíthat a Holdon - mutatjuk
- Kegyetlenül meggyilkoltak három turistát Mexikóban
- Két magyar a tenisz top 50-ben, Marozsán Fábián karriercsúcson
- Hűségeskü - Újabb őrület a kommunista Észak-Koreában
- Összeült a válságstáb, Rishi Sunak így húzná ki a gödörből pártját a nagy választási kudarc után