Orosz Tibor érdekvédő az útdíj-megállapodás kapcsán arról beszélt: a fuvarozók nem adtak felhatalmazást, és nem fogadták el a kormány ajánlatát.
Ugyan elemzői számítások szerint őrültség Orbán és Lázár új "panelprogramja", az ötlet korántsem mondható kuriózumnak. Európában ugyanis bőven találhatunk már megvalósult, átfogó panel-rehabliitációs fejlesztéseket. Nézzük a legismertebbeket.
Érdekes panelprogram vízióját vetette fel a Modern Városok Program utolsó, Hódmezővásárhelyen megtartott állomásán Orbán Viktor. A miniszterelnök ugyan részletekbe nem bocsátkozott, csak annyi árult el, hogy visszabontási programot indítanak,
Az ötlet amúgy nem új: bő egy évvel ezelőtt már Lázár János is bedobta, hogy időszerű lenne a korszerűtlen lakótelepi lakásokban élők kertes házakba költöztetése. Mint azt a miniszter, a 2016. április 14-i Kormányinfón elmondta: a felújítás nem feltétlenül a legjobb megoldás, mivel ezek a panelházak 30-40 éve épültek, és az életciklusuk végére értek.
- fogalmazott tavaly Lázár.
A miniszternek persze arról is volt elképzelése - és ez egybecseng a most kommunikált üzenettel -, mihez is kellene kezdeni az esetlegesen üresen maradt épületekkel.
- vélekedett a 2016-os Kormányinfón a miniszter.
Bontás vagy visszabontás?
Mivel Magyarországon jelenleg 777 ezer lakott lakás van panelépületekben - ebben él a lakosság 20 százaléka, vagyis közel 2 millió ember - ezért rendkívül fontos alaposabban is górcső alá venni, mihez is lehetne kezdeni ezekkel az épületekkel. Ahogy Orbán Viktor és korábban Lázár János is fogalmazott, akadnak példák bőven Európában panel-rehabilitációra. A bontás-visszabontás opcióknál azonban jóval színesebb a lehetőségek tárháza. Nézzük!
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A szlovák megoldás
Tavaly jelent meg például a világ egyik leglátogatottabb építészeti portálján a szlovák GutGut tervező iroda panel-rehabilitációs elképzelése. A koncepció szerint - ahogy az az alábbi videóban is látható - az energetikai korszerűsítés mellett teljesen átstrukturálnák az épület belső elrendezését, de jelentősen módosulna a homlokzati megjelenés is.
Az igazi rezsicsökkentés
A németeroszági Ludwigshafen "paneljai" is bőven rácáfolnak Lázár János panelekről - főként azok energetikai felújíthatóságáról - alkotott véleményére. A ’70-es években épült társasházak esztétikai felújítása mellett ugyanis sikerült elérnie a tervezőknek azt is, hogy a lakóknak ma gyakorlatilag nem kell a fűtésért fizetniük. Ezt korszerű hőszigeteléssel, valamint épületgépészeti megoldásokkal - például napelemes rendszerrel - valósították meg.
Komplett várorsészek rehabilitációja
Szakmai egyeztetéseken gyakorta szokták pozitív példaként felhozni Brandenburg legnagyobb lakótelepének rehabilitációját. A grandiózus program keretében az egykori 12 emeletes (12 ezer lakást építettek 1976 és 1986 között), szürke épületeket szétkapták, majd a legmodernebb építészeti, és energetikai megoldásokat követve új, 3-5 szintes villákkal tarkított, élhető városrészt alkottak meg.

De szintén követendő példát mutat a Berlin Reinickendorf városrészében fekvő 16 ezer lakásból álló lakónegyed rehabilitációja is. Itt egy 1985-ben indult szövetségi program keretében nemcsak műszakilag, illetve esztétikailag újították (és újítják a ma napig) fel az épületeket, de új városközpontot is létrehoztak. A városrész a programnak köszönhetően annak ellenére is őrzi népszerűségét, hogy itt is jelentkeznek az általánosnak tekinthető szociális problémák, mint például az elöregedés, vagy a bevándorlók betelepedése. Kíváncsiak lennénk, sikerülne-e ugyanez például Miskolcon, Dunaújvárosban, vagy a budapesti Havanna lakótelepen is.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








