8 °C Budapest

Komoly kihívóra akadt a magyarok kedvenc népautója: bivalyerős Dustert teszteltünk

2019. június 19. 05:42

Eléggé megszorongathatja a magyarok kedvenc autóját a Dacia Duster, amelyet mostmár új motorokkal is árulnak Magyarországon. Egy ilyen, bivalyerős gép járt a Pénzcentrumnál: megnéztük, mennyivel tud többet, mint az eladásokat vezető Suzuki Vitara.

Eddigi tapasztalataink, illetve az eladási statisztikák alapján kezd összeállni, hogy milyen autó kell az átlagos magyaroknak:

  • legyen nagy
  • azért menjen is gyorsan
  • ne romoljon el
  • nézzen is ki valahogy
  • és ne legyen drága.

Ebből az ötből mindegyik kritérium igaz egyfelől az általunk már tesztelt Suzuki Vitarára: annál a városi terepjárónál jóformán csak a hely (főképpen a csomagtér) méretét tudtuk felhozni, mint ellenpontot. Na, hát tesztünk mostani alanyánál a Dacia Dusternél nem lehet okunk a panaszra: hely az bőségesen van benne. Csomagtere nagyobb, mint a Vitaráé - és nem is kell sokkal többet fizetni érte.

Talán a Suzuki a még mindig igen erős "mi autónk" beidegződés miatt tudta leverni eladásokban a Dustert. Mialatt a Vitara toronymagasan vezeti az eladásokat, addig a Dacia Duster csak a negyedik a top 20-as listán - a negyedéves számok tekintetében. Ezen a trenden fordíthat most az új modell, az erősebb motorral.

Minőség tekintetében a Renault-Nissan berkeiben készülő verda is simán tudja hozni a Vitara szintjét - csak a karosszéria nagyobb. Árban is nagyjából hasonló a két kocsi, ami a Pénzcentrumnál járt, úgyhogy tényleg nehéz helyzetben van, aki városi terepjárót akat venni.

Parancsolja a tekintélyt

A Dacia terepjárójának meggyőző méretei már kívülről is látszanak: a faceliftelt változat 4,3 méter hosszú és 21 centi a hasmagassága. A csomagtér pedig 455 literes, ami kereken 80 literrel nagyobb, mint a Suzukié. Mindezt úgy, hogy a Duster csak kb. 10 centivel hosszabb. A megújult Duster külsejében is tekintélyt parancsoló, ám az igazi újdonságot a motortérben kell keresnünk: ugyanis a tesztautónkban már az új erőforrás volt, amit a Daimlerrel közösen fejlesztettek ki.

Az 1,4-es turbós benzinmotor baromi jól húzza az egyébként csaknem 1,2 tonnás kasztnit, igen izmos sprinteket lehet vele levágni két lámpa között, és az autópályán is elég határozottan tud haladni. A turbó ugyanis már 1500-as fordulatnál beharap, és még a pályán sem torpan meg, ha mondjuk 120-nál még gyorsítani kell a tempón. A tesztkocsi papíron megfutja a 200-at is - de ezt nyilván nem próbáltuk ki.

Kötelező biztosítás, és alkatrészek
Legolcsóbb kötelező biztosítás (éves fizetés, 26 éves vidéki férfi, 6 éves jogosítvánnyal): 61 122 forint/év
  • Olajszűrő: 2900 -5600 forint/darab
  • Pollenszűrő: 1800 - 5600 forint/darab
  • Féktárcsa: 5200 - 25 000 forint/2darab
  • Fékbetét: 7700 - 23 000 forint/2 darab
  • Levegőszűrő: 2500 - 6100 forint/darab
Árak forrása: internet, webáruházak

Lecserélnéd a régi verdát? Válassz autóhitelt kalkulátorunkban!

Rossz hír viszont, hogy aki automataváltóval, vagy 4 kerék hajtással szeretné megvenni a Dustert, annak be kell érnie a régebbi erőforrásokkal. Egyelőre ugyanis csak a kétkerekes autókba teszik bele a Daimler motort. Létezik belőle egy kisebb, 130 lóerős verzió is, szerintem azzal sem túl lomha a Duster, mindkettőt csak ajánlani tudom.

Kényelmes, csak egyvalami zavar...

A Dusterben a hosszú utak sem viselik meg az embert, hiszen a csomagtér mellett az utastér is eléggé tágas. Hátul még egy felnőtti is kényelmesen elfér, ha csontra hátra vannak tolva az első ülések. Nincs más dolga az embernek, csak felmenni a pályára, bedobni hatosba a gépet, és a kívánt lehajtónál letérni - miközben egyébként lépést tudunk tartani akár a külső sávban jaszkarizó, német prémiumautókkal is. Mondjuk, a kényelmes utazáshoz a tempomat is kellene, amit nem lehet a kormányról bekapcsolni, hanem

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

mindenféleképpen le kell nyúlni a billenőkapcsolóhoz a kézifék elé...

Ugyaniolyan kellemetlen, ahogyan a Renault Capturben is volt. Ami viszont dícsérendő, hogy van benne holttérfigyelő rendszer is, ami kitűnően működik, így pedig nagyobb biztonsággal csapathatjuk a pályán.

Kamerák mindenütt

Parkolni ellenben meglehetősen könnyű vele ahhoz képest, hogy mekkora batárról beszélünk. Ehhez hozzájárult a tesztautóba szerelt 4 kamera, amivel előre, hátra illetve két oldalra is ellát a sofőr - a kép a középkonzolon jelenik meg, teljesen használható. Emellett radarok is segítik a manőverezést. Apropo, kijelző: a kütyük szerelmeseinek jó hír, hogy ez a kocsi is támogatja az Android és az Apple autós alkalmazásait - igaz, nem mindegyik telefont támogatja a rendszer. Nekem Xiaomi telefonom van, azt sajnos nem lehet hozzácsatlakoztatni...

De más hiányosságot nem lehet felróni a Dusternek. Igen, amin lehetett, azon spóroltak, de ezt nem fájó módon tették, együtt lehet élni a karcsúsításokkal.

Vélhetően ennek esett áldozatul az általam annyira imádott "zongoralakk" is, amiből - hála a jó égnek - egyetlen gramm sincs a kocsiban...

Összegzés

Összességében kijelenthető: komoly vetélytársat kapott a magyarok kedvenc autója, a Suzuki Vitara. Helykínálat tekintetében mindenképpen a Duster a jobb, de mindkettőben el tud indulni egy 3-4 tagú család nyaralni - maximum a Dusterbe pár bőrönddel több fér. Ám a fogyasztás a Suzuki javára billenti a mérleget, amellyel bőven 7 liter alatt jártunk, ameddig nálunk volt - vegyes körülmények között. A Duster ezzel szemben 7,5-nél nem fogyasztott kevesebbet - pedig mindkét tesztkocsiban hasonló méretű motor volt.

Végső eredményt inkább mindenki hirdessen magában: aki 5-5,5 millió körül szeretne új autót venni, egyaránt jó választás a Duster és a Vitara is - ár-érték arányban mindenképpen verhetetlenek. Jómagam sem tudnék választani a kettő közül.

Nincs mese, pontozunk

A szerkesztőségben ismét körbement egy értékelőlap, amelyen az autót megjárt kollégák különböző szempontok alapján pontozták a Dustert - ugyanez a lap jár körbe a többi autótesztünknél is. A Dacia Duster eredménye:

  • Hely mérete, kényelem: 4,5/5
  • Praktikusság: 4/5
  • Anyaghasználat, esztétika: 4/5
  • Vezetési élmény, futásteljesítmény: 4,5/5
  • Kényelmi extrák: 4/5

Végső PC-pontszám: 4,2

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm