Idén az ingatlanpiacot a főváros és a vidék közötti különbségek növekedése, valamint az Otthon Start Program hatására erősen átalakuló vevői és eladói motivációk jellemezték.
Magyarországon az állami felsőoktatásban ma 44 444 hallgatót tudnak ellátni az intézmények kollégiumai. Ennél azonban csak nappali tagozatos hallgatóból 2017/18-ban több mint 4-szer annyi volt. Sok helyen tehát óriási, akár 4-5-szörös a túljelentkezés a meghírdetett ágyakra, míg máshol, kevésbé népszerű egyetemek esetében kihasználatlanul állnak az épületek. Rengeteg hallgató lakhatási helyzetét nehezíti ráadásul az is, hogy a fővárásoban, illetve a legnagyobb egyetemvárosokban évről-évre egyre drágábbak az albérletek, amiket sokan nem tudnak megfizetni, ennek hatására viszont a kollégiumokba is többen jelentkeznek, ahová így még nehezebb bejutni. Annak viszont, akinek sikerül örülhet, hiszen a legnépszerűbb egyetemek kollégiumaiban sem kell - néhány kivétellel - 20 000 forintnál többet fizetnie, és sok helyen 2 ágyas szobák és szobánkénti vizesblokk áll a hallgatók rendelkezésére.
Magyarországon a 2005/06-os tanév óta folyamatosan csökken a felsőoktatási intézményekben tanuló hallgatók száma - derül ki az Oktatási Hivatal statisztikáiból. Az adatok alapján 12 év leforgása alatt 133 ezer felsőoktatási tanulóval lett kevesebb hazánkban. Így a 2017/18-as tanévben már csak 247 ezren voltak azok, akik egyetemeken tanultak, míg 2005/06-ban ez a szám 380 632 volt.
A folyamatos hallgatói létszámcsökkenés ellenére a kollégiumi férőhelyek száma az elmúlt 10 évben gyakorlatilag változatlan volt Magyarországon. Ami szám szerint annyit tesz, hogy
- mondta el a Pénzcentrumnak Hegedűs Imre, a Felsőoktatási Kollégiumok Országos Szövetségének (FEKOSZ) elnöke. Mindez azt jelenti, hogy ha csak a nappali hallgatók létszámát nézzük, akkor a legfrissebb, 2017/18-as adatok szerint több mint négyszer annyi hallgató volt Magyarországon, mint amennyi kollégiumi férőhely.
- hívta fel a figyelmet a FEKOSZ elnöke, aki szerint a kollégiumi férőhelyek helyzete szerint "az ország három részre szakad":
Óriási a tömeg
Budapesten és Gödöllőn akár 4-5-szörös túljelentkezéssel is számolni lehet. Ami persze egyáltalán nem véletlen, hiszen az fővárosi albérlet piac elszálló árai miatt többen jelentkeznek kollégiumba. Ahelyzet annyira drasztikus a fővárosban, hogy egyes albérlet hirdetésekben akár 100 000 forintot is ismán elkérnek egyetlen szobáért, ami mellé még nyugodtan oda lehet számolni a minimum kettő, de van hogy három havi kauciót.
Kiszorulnak a diákok
A második csoport a vidéki nagyobb egyetemvárosok, ahol a megfelelő hallgatói létszám miatt túljelentkezés van a kollégiumokba. Ezenkívül ezekben a városokban is érdemes megemlíteni az albérleti árak növekedését, mint a jelentkezések számára kiható egyik legmarkánsabb okot. A FEKOSZ elnöke az egyre magasabb albérleti árakkal kapcsolatban felhívta a figyelmet arra is, hogy "az elmúlt években egyre több külföldi hallgató érkezett magyar egyetemvárosokba, ami tovább növelte az amúgy sem alacsony albérlet árakat ezeken a helyeken." Ezzel együtt azt is érdemes megemlíteni, hogy a külföldi hallgatók nem csak az albérlet árakat strófolják fel, de a magyarok kollégiumi férőhelyeiből is lehasítanak egy jókora szeletet.
- számolt be a Pénzcentrumnak Hegedűs Imre, aki szerint érdemes azt is megemlíteni, hogy az ország nyugati határánál az is befolyásolja a kollégiumba jelentkezéseket, hogy
Nincs gond, de diák sincs
A harmadik csoportba az olyan kisebb felsőoktatási intézményének kollégiumai sorolhatók, ahol a hallgatói létszám évről-évre csökken, és nem jelentkezik annyi ember, ahány férőhely ezeken a helyeken van.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Be lehet egyáltalán kerülni?
- mondta el lapunknak a FEKOSZ elnöke, aki szerint a sokszínű felvételi eljárások okán nehéz általánosan megválaszolni, mi kell ahhoz, hogy valaki bejusson egy-egy intézménybe. A felállított keretrendszer alapján azonban a legnagyobb esélye annak van,
Bővíteni kellene
Összegezve az eddig leírtakat, legfőképp az egyre dráguló albérletárak miatt évről-évre egyre több hallgató jelentkezik kollégiumokba Magyarországon. A férőhelyek száma - különösen a legfelkapottabb egyetemvárosokban - azonban nem elégséges ahhoz, hogy a tanulni vágyó tömegeket megfelelően kiszolgálja.
"Erre megoldást jelent többek között a 2016. december 9-én elfogadott Országos Kollégiumfejlesztési Stratégia, illetve szintén előremutató, hogy a fővárosban építeni kívánnak egy diákvárost, amely 8000 hallgató számára teszi majd elérhetővé a kollégiumot." - mutatott rá Hegedűs Imre, aki arról is tájékoztatta a Pénzcentrumot, hogy
Lássuk az árakat
A magyar kollégiumi helyzeten túl kíváncsiak voltunk arra is, hogy a legnépszerűbb egyetemeken pontosan mennyibe kerül a kollégiumi ellátás, valamint hogy a kifizetendő összeg hány ágyas szobákat takar, illetve a vizesblokkok hol érhetők el.
Az árak vizsgálatából kiderül, hogy sok, a táblázatban szereplő kollégiumnak a legolcsóbb helyei akár már 10 000 forint alatt is elérhetők. Ennek ellenére a legtöbb helyen 10 000 - 17 000 forint alakulnak a havi költségek, azonban az nagyon változó, hogy ezekért a pénzekért hány ágyas szobákat kapnak a hallgatók, valamint az sem mindegy, hogy a folyosón közös használatban van-e a vizesblokk vagy szobánként/két szobánként érhető el ez a helyiség. Az átlagos árakon túl persze simán lehet találni drágább kollégiumi férőhelyeket is, de sok helyen főleg az önköltségeseknek kerül akár 2-szer, 3-szor annyiba az esetleges kollégiumi hely.
A táblázatban megjelent kollégiumok között kuriózumnak számít például az egy ágyas szoba, ilyen például csak egyetlen egyetem repertoárjában érhető el. Érdemes azonban megjegyezni, hogy az árak nem feltétlenül fedik az épületek és az ellátás minőségét. Ezért hallgatóként célszerű mindig jó előre utánajárni annak, melyik kollégiumba jelentkezik az illető, hiszen simán elképzelhető, hogy ugyanazért az árért, egy újépítésű, modern kollégiumba, de egy lepukkant, régi épületbe is költözhet.
Tavaszi szünet 2026: mikor lesz és meddig tart a húsvéti szünet? Itt az összes iskolai szünet dátuma
Mikor lesz pontosan a tavaszi szünet, mikor lesz a húsvét 2026-ban? Mutatjuk, hogyan alakul a további iskolai szünetek rendje a 2025/2026-os tanév során.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








