Akadozik a napelemes inverterek kötelező adatszolgáltatási rendszerének bevezetése, amelyet júliustól terveznek elindítani.
A demográfiai folyamatok alapvetően meghatározzák a lakáspiac és a lakáshitelpiac alakulását rövid és hosszú távon, ez jól látható az utóbbi évtizedek adataiból is. Három évtizeddel ezelőtt a termékenységi ráta 1,9-2 körül volt, és akkor kiugróan magas volt a lakásépítések száma is, évente 42-72 ezer lakás épült a nyolcvanas években. A napokban bejelentett állami kedvezmények közül a háromgyermekes családoknak járó 1 millió forintos hiteltámogatás egy 8 milliós, 15 évig törlesztendő tartozásnál havi 10 ezer forintos megtakarítást hozhat. Emellett érdemes a piaci lakáshitelek között is válogatni, mert több ezer forinttal mérsékelhető a havi kiadás.
A jövőben több, a gyermekvállalást segítő állami lépés várható, amelyek célja a kedvezőtlen demográfiai folyamatok megfordítása, azaz a népességcsökkenés megállítása. A demográfiai folyamatok, ezen belül a termékenységi ráta és a gyerekek száma rövid és hosszú távon komolyan befolyásolja a lakáspiacot is - derül ki az ingatlan.com és a BankRáció.hu legfrissebb elemzéséből, amely a demográfiai fordulatot célzó - egyelőre tervekben szereplő - intézkedések közül a lakás- és hitelpiacot szorosan érintő lépéseket vizsgálta.
Beszédes adatok az utóbbi évtizedekből
A lakáspiacra gyakorolt demográfiai hatás jól látható abból, hogy az 1980-as években évente 44-77 ezer új lakás épült, a tízezer lakosra jutó új lakások száma pedig 42-72 között mozgott. Ezzel szemben 2010 óta 8-21 ezer lakás készült el, tízezer lakosra pedig 7-21 lakás jutott. A nyolcvanas években látható lakásépítési boom részben azzal magyarázható, hogy jóval magasabb volt a gyerekvállalási kedv. Az 1970-1980-as években 1,9-2 százalékos volt a termékenységi ráta, szemben a mostani 1,45-ös értékkel. Az adatokból látható, hogy a gyermekvállalási kedv növekedése pozitív hatással van a lakásépítésekre, még akkor is, ha a ténylegesen megépült lakások számára sok más tényező is hatást gyakorol.
Kézenfekvő a demográfiai hatás, ha csökken a népesség, akkor alacsonyabb lesz az adásvételek száma is. Ez különösen hátrányosan érintheti azokat a kistelepüléseket, ahol a mostani lakáspiaci élénkülés nem igazán látható, és már így is a fővárosi árak negyedéért vagy ötödéért cserélnek gazdát a lakóingatlanok.
Várható lépések, hitelkedvezmények számokban
A jövőben életbe lépő állami kedvezmények egyelőre csak tervek, de fontos lépések, mert ha sikerül pozitív irányba terelni a demográfiai folyamatokat, akkor abból a lakáspiac is profitálhat. A tervezett állami kedvezmények közül kiemelkedik, hogy a lakáshitellel rendelkező háromgyermekes családok tartozásából 1 millió forintot átvállalna az állam.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A kedvezmény igénybevétele mellett azonban az érintett családoknak érdemes megnézniük a piaci kínálatot és olcsóbb lakáshitelre váltani, mert nagy valószínűséggel találnak kedvezőbbet. Szintén érdemes 5-20 évig fix törlesztőrészletet garantáló lakáshitelt választani. Az adatok szerint május végén a legalább 5 évre fix törlesztőrészletet biztosító lakáshitelek közül a legolcsóbbakkal 54 ezer forintra mérsékelhető az állami kedvezménnyel 7 millió forintosra csökkentett hitel törlesztőrészlete. Éppen ezért, ha már úgyis “hozzá kell nyúlni" a lakáshitelhez az állami támogatás miatt, akkor érdemes a piaci kínálatot alaposan átvizsgálni internetes hitelkalkulátorok segítségével, és a legolcsóbb, hosszú távon kiszámítható, fix törlesztőrészletű lakáshitelre váltani.
Címlapkép: MTI/Koszticsák Richárd
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








