Három év alatt összesen 217 milliárd forint költségvetési megtakarítást eredményezhet a rokkantsághoz, egészségkárosodáshoz kapcsolódó ellátások átalakítása a nemzetgazdasági miniszter közlése szerint. Az indokolatlanul folyósított rokkantnyugdíjakat alkotmánymódosítás nélkül is bármikor el lehet vonni, a korkedvezményes nyugdíjasok esetében azonban még a módosított alkotmány ellenére is komoly jogi aggályok merülhetnek fel.
Matolcsy György az MSZP-s Kiss Péter "Mi van a számok mögött?" című írásbeli kérdésére válaszolva kifejtette: a rokkantsághoz és az egészségkárosodáshoz kapcsolódó ellátások átalakításával a tervek szerint idén 12 milliárd forint lenne a költségvetési megtakarítás, jövőre 88, 2013-ban pedig 117 milliárd forint, vagyis összesen 217 milliárd - írja az MTI.A rokkantsági nyugdíjrendszer és az egészségkárosodáshoz kapcsolódó ellátások rendszerének átalakítása azt az elsődleges célt szolgálja, hogy a munkaképes korú, foglalkoztatásra, foglalkozási rehabilitációra javasolható emberek visszatérjenek a munkaerőpiacra - tette hozzá Matolcsy György.
Az átalakításról szólva a tárcavezető kifejtette: az egészségkárosodáson, illetve a korábban megváltozott munkaképesség vizsgálatán alapuló rokkantnyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj, illetve egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások - a korhatár betöltéséig - a jelenlegi formájukban megszűnnének, és egészségkárosodási ellátássá alakulhatnak át. A tervek szerint az átalakuló ellátásokkal kapcsolatban új, a foglalkoztathatóságot alapul vevő és a munkaerőpiacra való visszatérést segítő ellátórendszert vezetnének be - jegyezte meg.
A változások következtében a jövőben becslések alapján mintegy 150 ezerrel bővülhet a munkaerőpiac különböző területein tevékenykedő munkavállalói létszám - írja Matolcsy György.
Bő 600 ezer ember ellátását és évente mintegy 665 milliárd forint kifizetését érinti az az alkotmánymódosítás, amely szerint a korhatár alatti nyugdíjasok juttatásait - részben vagy egészben, kompenzálva vagy sem, a részletek még nem ismertek - elvonhatják.
Jelenleg 238 ezren kapnak úgy öregségi nyugdíjat, 337 ezren pedig rokkantsági nyugdíjat, hogy nem érték el a nyugdíjkorhatárt. 15 ezren vannak korengedménnyel nyugdíjban illetve kapnak bányásznyugdíjat. Az átlagos havi kifizetés a korhatár alatti öregségi nyugdíjasoknak több mint havi 120 ezer, a korengedményeseknek közel 135 ezer, a korhatár alatti rokkantaknak közel 73 ezer forint az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság legfrissebb, 2011 januári adatai szerint - a számokat összeszorozva az idei évre 665 milliárd forint jön ki (plusz a korhatár alatti özvegyi nyugdíjakra kifizetett 8,4 milliárd forint) -, ami a nyugdíjkassza több mint 20 százalékát jelenti.
Marad az ellátás, csak más néven fut majd
Az alkotmánymódosítás két dolgot céloz: a korkedvezményes nyugdíjak visszavételét, illetve a korhatár előtti rokkantnyugdíjak felszámolását. A javaslat nem azt jelenti, hogy minden jelenlegi kedvezményezett teljesen elveszítené az állami segítséget, csupán azt, hogy az eddigi juttatásokat máshogy hívják majd, illetve, hogy a támogatás forrása a mostani gyakorlattal ellentétben nem a nyugdíjkassza lesz, hanem a költségvetésben erre elkülönített valamilyen egyéb szociális alap.
A fideszes politikusok módosító javaslatából is kiolvasható ez a puhább értelmezés, a szöveg ugyanis kimondja, hogy a korhatár előtti nyugdíjasok járandósága szociális ellátássá alakítható, magyarán nincs szó feltétlenül elvonásról. Ugyanakkor a szociális ellátássá alakított járandóság összege csökkenthető (hogy csökken-e, nem tudjuk).
Csak a korhatár alatti munkaképes nyugdíjasok azok, akik teljesen elveszíthetik a nyugdíjat, igaz ők majd kapnak valamilyen (szintén nem részletezett) segítséget ahhoz, hogy vissza tudjanak kapaszkodni a munkaerőpiacra. A megfogalmazás alapján tehát minden korhatár alőtti nyugdíjast érhet valamilyen érdeksérelem, de közülük csak a munkaképesek veszíthetnek el minden kiváltságot. A valódi, de a nyugdíjkorhatárnál fiatalabb rokkantnyugdíjasok (akik bajukat friss orvosi igazolással bizonyítják) továbbra is kapnak majd ellátást, csak feltehetően más néven, illetve esetleg kevesebbet, mint most.
A nyugdíj tulajdon
A hatályos alkotmány értelmében a nyugdíjasok nyugdíjjogosultsága tulajdonnak minősül. Ha nem is ennyire egyértelműen, de ugyanez vonatkozik a még aktív járulékfizetők nyugdíjvárományára is: mindkettőt tulajdonként védi az Alkotmány - nyilatkozta az Indexnek egy névtelenséget kérő alkotmányjogász.
A tulajdon védelmére kétféle szabályrendszer létezik az alkotmányban. Államosítás, azaz kisajátítás esetén teljes kártalanítás jár, és ebből elvileg az Alkotmánybíróság (AB) sem engedhetne, igaz, a mostanihoz hasonló reformtörvényt fennállása óta még nem vizsgált a testület. Ha az állam csak korlátozza a tulajdonjogot, akkor az AB a felülvizsgálatkor az arányosságot mérlegeli: azt, hogy milyen közérdek indokolja a jogkorlátozást - magyarázta a helyzetet az idézett alkotmányjogász.
A kérdés az, hogy - a korábbiakhoz hasonlóan megint egyéni képviselői indítványként beterjesztett - alkotmánymódosító javaslat alkalmas-e arra, hogy az AB ne kisajátításként, hanem csak tulajdonkorlátozásként értelmezze a majdani törvényt.
Ha az AB szerint a nyugdíjelvonás vizsgálatakor helye van a mérlegelésnek, akkor a tulajdon védelméhez fűződő jog vizsgálata mellett az alkotmánybírók majd azt is vizsgálják, hogy sérül-e szerzett jog. A szerzett jogok védelme a jogállamiságból, a jogbiztonság alkotmányos követelményéből fakad, a vizsgálatnál az AB mindig az arányosságot mérlegeli.
A szakértő úgy látja, a kedvezményes nyugdíj elvonása inkább kisajátításnak tűnik, és mivel ezen a mostani alkotmánymódosítás sem változtat, adódhat alkotmányossági probléma. Ugyanakkor normakontroll esetén az AB által gyakran hivatkozott német alkotmánybíróság gyakorlata is iránymutató lehet. A németországi testület reformtörvények esetén nem azt vizsgálja, hogy milyen súlyú a jogkorlátozás, hanem ha absztrakt, azaz általánosan mindenkire vonatkozó jogszabályról van szó, engedik az arányossági mérlegelést, a költségvetési és egyéb szempontok figyelembevételét.
Akár most is alkotmányos lehet
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Egy másik, szintén anonimitást kérő alkotmányjogász szerint megfelelő peremfeltételek és felkészülési idő biztosítása mellett nincs szükség alkotmánymódosításra, a nyugdíjelvonás megfelel az alaptörvény kritériumainak.
E kevésbé szkeptikus álláspontot képviselő szakember szerint a rendvédelmi dolgozók korkedvezményes nyugdíja közjogilag nem minősül nyugdíjnak, mert nem járulék alapozza meg: költségvetési forrásból utalnak rá pénzt a nyugdíjalapnak. A rendvédelmisek ugyanis a szolgálati idejük alatt nem fizetnek annyival több járulékot, amennyi matematikailag megalapozná a korkedvezményes jogosultságot. A korkedvezményes nyugdíj szerinte a rendvédelmi életpályamodell része, de nem nyugdíj, és csak kis részben szerzett (vásárolt) jog.
A rendvédelmi dolgozók korkedvezményes nyugdíjazása amúgy sem automatikus, fizikai és pszichológiai felmérés eredményén alapul. Más kérdés, hogy a rendszer könnyen kijátszható. Ha az egyéni vizsgálat során kiderülne, hogy téves volt a diagnózis, és az illető mégis alkalmas a munkavégzésre, megfelelő átmenet után gond nélkül el lehet venni tőle most is a nyugdíját - állítja az alkotmányjogász.
A még aktív rendőröknek szerinte kellő felkészülési időt kell biztosítani a korkedvezményes nyugdíj lehetőségének elvonása előtt, hogy változtatni tudjanak az életpálya-terveiken. A már inaktív rendőröknek pedig a szokásosnál is hosszabb időt kell biztosítani az elvonás előtt.
A keresőképtelenek esete más, a rokkantnyugdíjat a járulékokból finanszírozzák. Biztosításmatematikai szempontból korreláló ellátásról van szó, vagyis fele annyi szolgálati idő után nagyjából feleannyi nyugdíj jár.
A rokkantaknál egyszerű felülvizsgálat kell, de sok
Ha valaki esetében felmerül, hogy munkaképesként kap rokkantnyugdíjat, akkor az már ma is elvonható. Abban az esetben, ha a keresőképtelenséget határozott időre állapították meg, az illető joggal számolt a jövedelemmel az adott időszakra, így az ő esetében csak a következő vizsgálat után vonhatják el a a nyugdíjat - mondja az alkotmányjogász. A határozatlan időre kimondott keresőképtelenség esetén ugyanakkor már másnap rendkívüli felülvizsgálat rendelhető el, és ha a diagnózis alaptalannak bizonyul, a rokkantnyugdíj elvonható.
A kormány nyugdíjelvonási terveinek alkotmányosságát illetően optimistább szakember ugyanakkor komoly végrehajtási aggályait hangoztatta. A vázolt, egyedi jogorvoslattal felülvizsgálható esetek száma ugyanis legalább félmilióra tehető. Kérdés, hogy a kormány felmérte-e a vizsgálatok időigényét: azok ugyanis nem bízhatók a háziorvosokra, mert akkor megismétlődhetnek a korábbi gyanús diagnózisok, a szakrendelői hálózat viszont nagyon nehezen bírkózna hirtelen meg egy ekkora pluszteherrel.
Ki kicsoda a 600 ezerből?
Korengedményes nyugdíjat azok kapnak, akiket a korhatár előtti öt évben bocsátottak el, de munkaadójuk a nyugdíjig hátralévő munkaéveik után is befizette a járulékot, hogy a munkanélküliség elől legálisan is nyugdíjba menekülhessenek - itt tehát egy részben megváltott kedvezményről van szó, a munkáltatónak a zsebébe kell nyúlnia, ennek is köszönhetően tartoznak kevesen ebbe a kategóriába.
A korkedvezményes nyugdíj azoknak jár, akiket a munkájuk fokozottan igénybe vesz, vagy az egészségükre különösen ártalmas. Ilyenek például a rendőrök vagy a tűzoltók, ők tíz év szolgálat után két év korkedvezményt kapnak, minden további öt év egy újabb évet hoz (nőknél a kedvezmények nyolc, illetve négy év után járnak).
A munkaképes korú magyarok mintegy 12 százaléka kap rokkantsági ellátást - másképpen megfogalmazva ezt jelenti, hogy közel 340 ezren részesülnek korhatár alatti rokkantellátásban. Az unióban rajtunk kívül csak Svédországban éri el a rokkantnyugdíjasok aránya a 10 százalékot, további kettőben a 8-at. Az OECD-tagok között 5,8 százalék az átlag, az egyik legjelentősebb régiós vetélytársnál, Szlovákiában 6,3 százalék, a magyar értéknek alig több, mint fele. Nyilvánvaló tehát, hogy a valóságban jóval kevesebb a rokkantnyugdíjas, mint ahány ilyen ellátásban részesülnek, a leszázalékoltatás az elmúlt 20 évben iparággá vált, több tanulmány is rámutatott, hogy az esetek jelentős részében egyszerűen munkanélkülivé vált rétegek megélhetését biztosító forrás lett a rokkantnyugdíj.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.