Nem tudunk spórolni, nem értünk a pénzhez, ráadásul nem és érdeklődünk az ilyen témák iránt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank elemzéseiből. Riasztó például, hogy az emberek több mint fele semmilyen megtakarítással nem rendelkezik, 25 százalékuk semmit sem tud a devizahitelekről, 22 százalékuk pedig még sosem olvasta el a neki küldött nyugdíjpénztári tájékoztatót.
A magyar lakosság nem ért a pénzhez - röviden így összegezhető az OECD és a Magyar Nemzeti Bank által végzett, a magyar pénzügyi kultúra fejlettségét firtató felmérés eredménye. Különösen elgondolkodtató ez a megállapítás akkor, amikor nő a munkanélküliség és sok család nem vagy csak nehezen tudja törleszteni korábban felvett hiteleit. A jelek szerint a gazdasági-pénzügyi válság ugyan ráirányította a figyelmet a pénzügyi ismeretek fontosságára, a magyarok továbbra sem értenek és nem is érdeklődnek az ilyen témák iránt.
Sajnálatos módon a jegybanki felmérésben megkérdezettek 36 százaléka nem érdeklődik a pénzügyi világ hírei iránt és 14 százalékuk soha nem is tájékozódik ilyen témákban. Különösen meglepőek ezek a számok annak ismeretében, hogy az emberek 47 százaléka azért fontosnak tartja a pénzügyi termékek és szolgáltatások ismeretét.
Pedig a pénzügyi alapismeretekre nagy szüksége lenne a lakosságnak. 36 százalék mondta ugyanis azt, hogy az elmúlt 12 hónapban többet költött, mint amennyit megkeresett. Ennek ellenére a megkérdezettek 52 százaléka jelezte, hogy semmiféle megtakarítással nem rendelkezik, munkahelye elvesztése esetén pedig 63 százalékuk nem tudná átvészelni az új jövedelemforrás megtalálásához átlagosan szükséges 3-6 hónapot. Akinek van tartaléka, az sem a legjobb helyen fialtatja a pénzét, mert felük a lakossági folyószámlán 9 százalékuk pedig a párnacihában parkoltatja spórolt pénzét.
Mindezek alapján egyátalán nem meglepő, hogy a különféle pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat a magyarok ismerik ugyan, de nem igen használják őket. Jellemző, hogy 14 százalék állította azt, hogy semmilyen pénzügyi terméket nem használ, a legelterjedtebb szolgáltatás pedig a lakossági folyószámla volt. Ezzel szemben 15 százaléknak fogalma sincs arról, mi is az a csoportos beszedési megbízás. Ugyancsak elgondolkodtató, hogy a felmérésben résztvevők 77 százaléka személyesen (a bankfiókban vagy sárga csekken keresztül) intézi pénzügyeit.
Az elmúlt időszak két kiemelt fontosságú pénzügyi témájához, a magán nyugdíjpénztárakhoz és a devizahitelekhez felemás módon viszonyul a lakosság. A devizahitelek esetében a lakosság nagy rész a felmérés szerint tisztában van azzal, hogy a forintárfolyam, a hitelkamatláb illetve az adott devizára vonatkozó kamatláb alakulása befolyásolja fizetendő törlesztő részlet nagyságát. Ám a megkérdezettek riasztóan nagy része, közel negyede továbbra sem rendelkezik semmilyen ismerettel ezen a téren.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Nem túl rózsás a helyzet a nyugdíjpénztárak esetében sem. Az emberek 22 százaléka például még soha életében nem nézte át a neki küldött nyugdíjpénztári tájékoztatókat. A tagok 40 százaléka nem tudta, hogy befizetéséből mennyi kerül jóváírásra egyéni számláján, 43 százalékuknak pedig fogalma sem volt arról, nyugdíjcélú megtakarítása mekkora hozamot eredményeztek.
Ilyen szomorú helyzetben fontos, hogy pénzügyi kérdések esetén kitől kérnek információt a magyarok. A legtöbben erre célra a pénzügyi szolgáltatókat használják, ám arra kevesen veszik a fáradtságot, hogy több ajánlatot is meghallgassanak. Információforrásként fontos szerepük van a rokonoknak és barátoknak is (a felmérés résztvevőinek 15 százaléka tőlük kér pénzügyi tanácsot), ám az általuk adott tippek nem mindig helyesek.
A pénzügyi válságnak azonban volt pozitív hatása is. A gondok ráirányították a figyelmet a pénzügyekre és emiatt egyre többen kezdik megtanulni, hogyan is kell bánni a pénzzel. Nagy áttörésben egyelőre nem reménykednek a szakemberek, ám az már látszik, hogy ha lassan is, de jó irányba fejlődik a magyar lakosság pénzügyi kultúrája.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Nagyobb repülők közlekednek Debrecen és München között
- Még sajátjait sem engedi külföldre utazni a Kreml
- Bejött a Netflix stratégiája, brutális nyereséget könyvelhettek el
- Nem kizárt egy új üzemanyagárstop – a nap hírei
- Németországi kémügy: bekérették az orosz nagykövetet, de nem késett a válasz
- A dél-koreai kormány kénytelen volt engedni a tiltakozó orvosoknak