Minden jel szerint visszaveti a kereskedelmi láncok hazai bővülését a hipermarket adó. Már kormánypárti politikusok is arról beszélnek, hogy jelentős fejlesztések esnek kútba a különadó miatt.
"Most értesültünk arról, hogy a különadó miatt egy jelentős fejlesztés kútba esett: az Auchan mégsem jön Debrecenbe" - idézi a haon.hu Kósa Lajost, a város polgármesterét. A városvezető -aki egyben a Fidesz ügyvezető alelnöke- a debreceni közgyűlés csütörtöki ülésén nyilatkozott a beruházás elmaradásáról.
Az Auchan szóvivője, Gillemot Katalin a Pénzcentrum.hu-nak elmondta: a debreceni jelenlét -több más várossal együtt- valóban szerepel az áruházlánc elképzelései között, de a következő 3 évben egyébként sem nyitottak volna üzletet a hajdúsági megyeszékhelyen.
A szóvivő szerint egyértelmű, hogy a válságadó miatt felül kell vizsgálni a terjeszkedés ütemtervét.
Visszavetheti a fejlesztéseket
A Pénzcentrum.hu által megkérdezett ingatlanpiaci elemző úgy látja, hogy a válságadó a következő 1-2 évben egyértelműen visszavetheti a fejlesztéseket, leginkább a nagy alapterületű hipermarketek építését. A kormány tervei szerint ugyanis a kereskedelmi láncok éves nettó árbevételükkel arányosan fizetnék, így pedig -szakértőnk szerint- a láncoknak nem éri meg, hogy százmilliós, milliárdos beruházással új áruházat nyissanak.
Az új szabályozás nyertesei a kisboltok lehetnének, ők azonban tőkehiány és a piac telítettsége miatt nem tudnak terjeszkedni, esetleg a speciális kínálattal rendelkező kis üzletek növekedésére lehet számítani.
Néhány hónapja még egészen másról szóltak a hírek. Mint arról beszámoltunk, 2009-ben a hipermarket láncok közül a Tesco mellett az Interspar és az Auchan is terjeszkedni tudott.
A vevők helyett a fejlesztések és a beszállítók
Az Országos Kereskedelmi Szövetség közleménye szerint a külföldi és a magyar kereskedőláncok csak az elmúlt öt évben ezer milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéssel gyarapították állami támogatások nélkül a nemzetgazdaság beruházásait, a legnagyobb láncok tízezer számra foglalkoztatják a magyar munkaerőt, az ágazati átlagnál több bérért.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A szervezet úgy véli, hogy a jelenlegi rendkívül rossz piaci helyzet alapján a válságadó nem hárítható sem a vásárlókra, sem a beszállítókra.
Lapinformációk szerint azonban nem hivatalosan több hazai termelő és gyártó vállalkozás vezetőjével már közölték áruházláncok, hogy (részben) velük akarják megfizettetni a válságadót. A beszállítók ennek elkerülése érdekében kormányzati segítséget várnak, és törvényi szigorítást sürgetnek.
Ki fizet, és mennyit?
A kereskedelmi láncokat képviselő Országos Kereskedelmi Szövetség előzetes adatai szerint a kereskedelmi láncok közül a Tesco fizetheti a legtöbb különadót, 12,1 milliárd forintot, majd a Spar és az Auchan következik, 6,1, valamint 3,4 milliárd forintos terheléssel.
A szövetség összesítése szerint a Lidl-nek 1,6 milliárd, a Cora csoportnak 1,5 milliárd, a Penny Marketnek pedig 1,2 milliárd forintos különadót kell majd fizetnie. A dm-re 140,7 millió forint, a Media Markt csoportra 104,7, az OBI-ra 79,9, a Rossmannra 64,3, az IKEA-ra 53,9, az Aldira 50,7, a Praktikerre pedig 50,3 millió forint adó jut az előzetes adatok szerint.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Támadás ért egy iraki katonai bázist - Izraelt gyanítják az akció mögött
- Újabb veszélyes fegyverkísérleteket hajtott végre Észak-Korea
- Sikeres küldetés után tér haza a német flotta legjobb hadihajója - videó
- Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki
- Golovin Vlagyimir: több fontos területen is nagyot fejlődött a női kéziválogatott
- Az újságírókat sem kíméli az ukrajnai háború