Meglepő, de egy friss felmérés szerint a magyar vásárlók a legtudatosabbak közé tartoznak Kelet-Európában. Honfitársaink 82 százaléka állítja magáról, hogy vásárlásait tudatosan megtervezi előre. Emellett a hazai vevők több mint fele vásárlás közben rendszerint gyors döntést hoz a bolton belül.
A magyarok "tervezett" vásárlóknak számítanak a kelet-európai régióban
Gyakran halljuk azt a megállapítást, hogy a magyar vásárlók egyre tudatosabbá válnak, ha vásárlásról van szó. A 2000-es évek közepéig tipikusnak mondott élményszerű vásárlás valóban egyre kevésbé jellemző a hazai vevőkre - állapítja meg a GfK Hungária Shopper VIP kutatása, amely 11 közép-európai országban, illetve Ausztriában vizsgálta a napi fogyasztási cikkek iránti keresletet.
A magyarok a gyors vásárlás és az alternatíva keresők mintaképei. A hazai vevők 55 százaléka - a legmagasabb érték a régiónkban - vallja magáról, hogy vásárlás közben rendszerint gyors döntést hoz a bolton belül. Ugyanígy a hazai vásárlók értettek legnagyobb arányban egyet azzal az állítással, hogy előre megtervezik a vásárlásaikat, mert így hatékonyak tudnak lenni.
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/content/201008/26-vasarlonotejjelnagy.jpg)
"A vásárláshoz kapcsolódó kényelem és élményszerűség leginkább a lengyelek, az ukránok és az oroszok jellemzője, amely merőben másfajta viselkedést mutat, mint amit itthon tapasztalunk" - mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyfélkapcsolati igazgatója.
Racionális vásárlói döntések a "fejlettebb" piacokon
Úgy tűnik, hogy a racionális vásárlási döntés a "fejlettebb" piacok sajátossága. A koncentrált kiskereskedelemmel rendelkező Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban és hazánkban a fogyasztók legalább kétharmada összehasonlítja a márkák árait, mielőtt választana közülük. Az ésszerű vásárlás másik sajátossága, hogy mennyire tervezzük meg előre, mit is szeretnénk vásárolni, illetve milyen gyakran lépjük túl az eltervezett keretet. A hazai vásárlók a legtudatosabbak közé tartoznak Kelet-Európában. A magyarok 82 százaléka az állítja magáról, hogy a vásárlásait tudatosan megtervezi előre.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Élményszerű, nézelődő vásárlás délen
A racionális vásárlási döntések ellenpólusa, az élményszerű, nézelődő vásárlás sokkal jellemzőbb a déli régióra. A bolgár, a szerb és a horvát vásárlók kétharmada élvezi a vásárlást. A bolgárok és a románok pedig még más vevőkkel is szívesen beszélgetnek a vásárlás alkalmával.
A napi fogyasztási cikkek "bespájzolása" még néhány évvel ezelőtt is tipikusnak számított hazánkban
Szerbiához hasonlóan ma már nálunk is csak a háziasszonyok harmadára igaz, hogy nagyobb készleteket tartanának otthon. Ezzel szemben például az orosz vagy a román családok kétharmada "spájzol". Egyre jellemzőbb lesz a hazai vevőkre, hogy vásárlásaikat úgy optimalizálják, hogy többször, de egyúttal kevesebbet vásárolnak.
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/content/201008/26-cetelemkorkeptabla2.jpg)
Kelet-Európa országaiban a fogyasztási és megtakarítási szándékok aránya nem sokat változott az elmúlt években - mutatják a Cetelem Körkép 2010 felmérésének adatai is. A fogyasztás továbbra is határozott előnyt élvez, szemben a többi európai országgal. Miután ebben a földrajzi zónában - Csehországot kivéve -, a megtakarításnak nincs kifejezett hagyománya, meglepő látni Oroszország és Lengyelország részéről, hogy a megkérdezettek határozottan kinyilvánították megtakarításaik növelésére irányuló szándékukat.
![Kezdődhet a dinnyeháború a magyar boltokban: érkezik a mézédes hazai a polcokra, jönnek a gigaakciók](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2021/08/1630305310-TbBbAmdID_sm.jpg)
Kezdődhet a dinnyeháború a magyar boltokban: érkezik a mézédes hazai a polcokra, jönnek a gigaakciók
A hazai dinnye június végén került a polcokra, először a sárgadinnye, július elejétől pedig már magyar görögdinnyével várják a vásárlókat.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
Magyarországon az üzleti ötletek mintegy 6 százaléka jut el abba a fázisba, hogy jutalomalapú közösségi finanszírozási kampány indulhat rájuk.
-
Sok család felteszi most ezt a kérdést: őszig dönteni kell
Mi alapján választanak a családok és a fiatalok az elérhető diákszámla-konstrukciók közül?
-
Van egy jó ötleted? A Brancsközösség már a megvalósításában is segít! (x)
Az első vásárlók megszerzése nem megy mindenkinek könnyen, pedig vannak működő megoldások.
- Orbán Viktor: az ukrán elnök nem örült túlságosan a tűzszüneti felvetésnek
- Álomszerződést kapott 39 évesen Lebron James
- A románok többsége pártfüggetlen elnököt akar
- A „nehézbomba” Boris Johnsonnal mentik a menthetőt a toryk
- Bűnösnek vallotta magát az Oroszországban hírszerzéssel vádolt francia
- Nem hagyja annyiban az Árpád hídi ámokfutó őrizetének enyhítését az ügyészség
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
Future of Finance 2024
Sustainable World 2024
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2022/09/1662496668-cri1lf0KR_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1720010288-fp7ZNRg3n_sm.jpg)
![](https://www.hellovidek.hu/images/site/articles/lead/2024/07/1719995257-7G4xILuHt_md.jpg)