Ezt most nagyon eltalálta Elon Musk: teszten Európa és a világ kedvenc autója

Ezt most nagyon eltalálta Elon Musk: teszten Európa és a világ kedvenc autója

2024. április 27. 15:56

2023-ban Európa és a világ kedvenc autója is a Tesla Model Y lett, több mint 1,2 millió darabot adtak el belőle. De mit esznek rajta ennyien? Felhozhatnánk praktikus méreteit, az egyszerűséget és a piacvezető szoftvert is. Tesztünkből kiderült, mi igaz a Long Range változat 500+ kilométeresre ígért hatótávjából, és kiszámoltuk azt is, mennyibe is kerül manapság megtenni vele 100 kilométert, ha az ember csak a Tesla töltőit használja.

Elképesztő, amit a Tesla Model Y produkált 2023-ban: első lépésként Európa kedvenc autója lett, majdnem 255 ezer darab fogyott belőle a kontinensen a Dataforce adatai szerint, amellyel megelőzte az árban jóval az átlagmagyar pénztárcája felé húzó Dacia Sanderót (ebből majdnem 236 ezer darab állt forgalomba a kontinensen). Mindez két szempontból is történelmi pillanat volt: egyfelől most először nem európai modell lett a kontinens kedvenc autója, másrészt pedig elektromos autó sem vezette még a toplistát.

Innen már csak felfelé! A globális autóeladási statiszikákat vizsgáló JATO Dynamics szerint összességében

2023-ban semelyik más autóból nem kelt el több a Földön, mint a Model Y-ból.

Januártól december végéig a statisztikai cég szerint 1,23 milliót adtak el belőle, letaszítva ezzel a trónról a Toyotát, amelyből két típus tette ki a dobogó maradkét helyeit: 1,07 millió példánnyal lett második a RAV4 (és a modell más neveken árult változatai),1,01 millió eladott példánnyal pedig harmadik a Corolla - szintén minden elnevezését ideszámolva. Külön érdekesség, hogy mialatt a Model Y - milyen meglepő - kizárólag tisztán elektromos meghajtással kapható, addig a Toyota modelljeiből pont, hogy nincs villanyos, csak az immár a márka imázsává vált hibridek.

Egy hétig teszteltük a bolygó kedvenc autóját (az összkerekes Long Range változatban). Összességében érthető a népszerűsége, hiszen kevés ennél praktikusabb elektromos autó létezik: a gyakorlatilag felnagyított Model 3-nak is nevezhető kocsi 4751 mm hosszú, 1921 mm széles, 1624 mm magas és a kistestvérrel ellentétben a csomagtérajtó a hátsó szélvédővel együtt nyílik fel, ellenben a kistestvér szűk csomagtérajtajával. A légellenási alaktényezője 0,23-as, amely rendkívül jó érték és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy még pályán se ugorjon meg a berlini gyártású kocsi fogyasztása.

Apropo csomagtér: elöl 117, hátul 854 literes rakteret kapunk az Y-ba ami a kategóriában egyedülálló, összehasonlításképp a Model 3-ban a hátsó csomagtér csak 425 literes. Ugyan Magyarországon nem kapható a 7 üléses verzió, de arra is bőven lenne hely, ha ledöntjük a hátsó üléseket, akkor több mint 2100 liternyi helyre lehet pakolni.

A beltér minőségét az első szériákban sok kritika érte, de ezt a német gyártás már a feledésbe küldte, erre nem lehet panasz - egyébként, aki látott már Tesla-belteret, annak sok újdonság nincs, ugyanaz a letisztultság, egyszerű, de minőségi anyaghasználat, és egyetlen, gigantikus, 15"-os kijelzőről kell mindent vezérelni. És egyelőre (szerencsére) a Tesla meghagyta a bajuszkapcsolókat is: az új Model 3-ban és a Model S-ben már az új dizájn van, az index, a duda az ablakmosó és a többi egy-egy gombra került a kormányon, a menetirányt pedig a kijelzőről lehet kiválasztani. Ezek közül az index igényel nagyobb megszokást, ahogy a Model S Plaid tesztben is kifejtettük, egy körforgalomban például óhatatlanul is le kell nézni a kormányra, és el kell gondolkodni, melyik gombot is kell megnyomni kikanyarodáskor - mindegy, szerencsére az Y még tartja magát a jól bevált dizájnhoz.

A kardánbox hiánya miatt a vezető- és anyósülés közé betépített tárolórekesz óriási, és a könyöklőben is rengeteg dolog elfér. Egyetlen idegesítő dolog, hogy a kesztyűtartót csak a kijelzőről vezérelve lehet kinyitni - ellenben becsukni kézzel kell. Ide elfért volna egy fizikai gomb is.

A nagy kijelző alatt ugyanúgy ott van a vezeték nélküli telefontöltő, a hátul ülőknek két USB-C csatlakozó jutott, hogy ne merüljenek le. Apple CarPlay és Android Auto továbbra sem érhető el gyárilag, csak némi szoftveres trükközéssel, viszont a gyári szoftver és a térkép minősége ahogyan megszokhattunk, piacvezető, semmi akadozás, gondolkodás. Talán az egyetlen autószoftver, amely esetében megbocsátható a telefonkapcsolódás hiánya - azaz, nyilván Bluetooth-on kapcsolódik a kihangosítóhoz a mobil, és zenét is lehet róla betenni.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Még mindig lenyűgöző, hogy mennyi szórakoztató elemet kínál az autó az imitált finghangokon és a vicces zajokra állítható dudán át az integrált YouTube és más streamingszolgáltatásokig, na meg persze a milliónyi játék, amivel töltés közben el lehet ütni az időt.

Mennyit megy el egy töltéssel, mennyibe kerül?

Mi még a "régi", összkerekes, kétmotoros Long Range változatot próbáltuk ki, aminek 533 km-s WLTP-hatótávot ígér a gyártó. Azóta megérkezett Magyarországra az új változat, amely csak hátsókerekes, így a mínusz egy villanymotorral 600 kilométerre nőtt az elérhető hatótávolság a gyártó ígérete szerint.

De vissza a tesztautóhoz: a fogyasztása a teszthéten átlagosan 18 kWh/100 km körül alakult vegyes használattal (főleg város és M0), illetve, mivel 30 fok volt, ezért klímáztunk is ezerrel - a világ legjobb dolga a mobilappos vezérlés, amelynek segítségével már lehűtött kocsiba érkezhetünk meg. Így a 75 kWh-s akkuból 416 kilométernyi hatótávolság jönne ki.

Így pedig a Tesla saját töltőit használva, ahol a teszt idején 161 és 167 Ft/kWh-s áron lehet áramot vételezni bármilyen előfizetés nélkül (amúgy dinamikus az árazás, ez azóta változhat) 2 898, illetve 3006 forintért lehet 100 kilomterre elegendő kraftot tölteni bele. Ráadásul a Superchargeren nem kell applikációval bajlódni, csak odaáll az ember, bedugja, és a kocsi már tölt is, ha előtte a Tesla-appban megadtuk a fizetési adatainkat. Elvileg a töltési maximum 250 kWh-s, de ilyen sebességgel nem sikerült egyszer sem tölteni az autót - nyilván, ez függ az akku hőmérsékletétől, töltöttségétől, a Supercharger kihasználtságától és még egy csomó mindentől -, de általában 110-130 kWh-val sikerült tölteni viszonylag magas töltöttségi szintig. Így 30-ról 90 százalékra kb. 40-45 perc alatt töltött fel az autó.

Azaz a hét elején érvényes benzin-átlagár (650 Ft/liter) szerint 4,4-4,6 liter/100 kilométeres fogyasztással lehetne autózni. Ha otthon tölti az ember, akkor a rezsicsökkentés feletti, 70 forintos áramárral számolva 1260 forintból, azaz kevesebb mint 2 liter benzinből megvan 100 kilométer - akinek pedig napeleme van, az gyakorlatilag ingyen autózhat.

Az általunk tesztelt autó jelenleg legolcsóbban 20 894 900 forintba kerül, legolcsóbban pedig 17 894 900 forintért lehet elhozni a sima, hátsókerekes változatot. A csúcsot jelentő Performance már a 22,4 millió forintot súrolja.

Fotók: Gosztola Judit

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm