Vizsgálja a kormány az élelmiszer-ágazatot érintő adómérték csökkentésének lehetőségét, ezen belül annak körét és mértékét - derül ki a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselői kérdésre adott írásbeli válaszából. Korai azonban még az öröm, a tárca ugyanis nem készül az adómértékek gyors megváltoztatására. Az eddig bejelentett kormányzati elképzelések szerint nemhogy csökken, hanem emelkedik az élelmiszerek áfaterhelése.
Magyarországnak tekintettel kell lennie az uniós áfaelőírásokra - állítja a szaktárca. Minden tagállamnak be kell tartania a versenysemlegesség elvét, amely kizárja, hogy hasonló termékeket és szolgáltatásokat az áfa szempontjából eltérően kezeljenek. Valamint arra is figyelni kell lenni a miniszter szerint, hogy az egymással helyettesíthető termékek azonos kulcs alá kerüljenek.
Az uniós áfaszabályozás egyáltalán nem szab gátat annak, hogy a magyar kormány kedvezményes adómérték alá sorolja az élelmiszereket. Az irányelv alapján a tagállamok egy vagy két kedvezményes adómértéket alkalmazhatnak, amelyek fő szabály szerint nem lehetnek alacsonyabbak 5 százaléknál (ennek ellenére több alapító tagállamban és Máltán is lehet akár 0 százalékos áfakulcsot is alkalmazni).
A jogszabály szerint az emberi és állati fogyasztásra szolgáló élelmiszereket (beleértve az italokat is, de az alkoholos italok kivételével, az általában élelmiszer-készítésre szolgáló élő állatokat, magvakat, növényeket és növényi összetevőket, az általában élelmiszer kiegészítésére vagy helyettesítésére szolgáló termékeket kedvezményes kulccsal lehet adóztatni.

A nemzetgazdasági tárca szerint azonban a döntéshozatal előtt szükség lesz uniós szintű egyeztetésre. Az egyes élelmiszerek alacsonyabb adókulcsba történő átsorolás alkalmával figyelemmel kell lenni arra, hogy az egymással helyettesíthet ő termékek azonos adókulcs alá kerüljenek. A helyettesíthetőség fokának mérése ugyanakkor nem
korlátozódhat kizárólag egy tagállam fogyasztási szokásaira.
Az eddig bejelentettek szerint nem áfacsökkentésre, hanem éppen hogy áfaemelésre készül a kormány. Matolcsy György korábban közölte: a jelenlegi 25 százalékról 27 százalékra emelkedik jövőre a normál áfakulcs, s nem készül arra a kormány, hogy új termékeket és szolgáltatásokat soroljon át a kormány a kedvezményes körbe.
Továbbra is rendre az jelenik meg az áfaemeléssel kapcsolatos tudosításokban, illetve a szakértői, kormányzati kommunikációban, hogy Európában csak szóbeli egyezség van arról, hogy 25 százaléknál magasabb áfakulcsot senki nem alkalmaz, de nincs erre vonatkozó írásbeli kötelezettség. Ez azonban nem teljesen így van. Kötelező érvényű írásbeli megállapodás valóban nincs, ellenben - mint azt a Pénzcentrum.hu korábban megírta - az Európai Tanács 2010. december 7-ei ülésén módosította az áfairányelvet, amelyben a tagállamok elfogadták, hogy 2015. december 31-ig az általános adómérték nem lehet kevesebb, mint 15 százalék.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ezzel együtt azonban egy jegyzőkönyvben rögzített nyilatkozatot is elfogadtak, amely a következő:
"A tagállamok a ma előrelátható feltételek mellett vállalják, hogy a 2011. január 1-je és 2015. december 31. közötti időszakban minden erőfeszítést megtesznek annak elkerülése érdekében, hogy kiszélesedjen a tagállamok által alkalmazott általános adómértékeknek a - jelenleg a legalacsonyabbtól számítva 10 százalékpontos - tartománya."
Vagyis a nyilatkozat aláírásával a tagállamok vállalták, hogy nem alkalmaznak 25 százalékosnál magasabb adókulcsot, annak ellenére, hogy az irányelv valóban nem határozza meg az áfa mértékének felső határát. Magyarország egy év eltelte után szembemegy az Európai Tanács által deklarált nyilatkozattal azáltal, hogy a jelenleg alkalmazott 25 százalékos normál áfakulcsot jövőre 27 százalékra emelné.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








